Metody ewaluacji polityk publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-WM-MEPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody ewaluacji polityk publicznych |
Jednostka: | Instytut Ameryk i Europy |
Grupy: |
Zajęcia metodologiczne i metodyczne - Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
ZAJĘCIA METODOLOGICZNE I METODYCZNE 20 godzinny warsztat prezentacja, prezentacje uczestników, dyskusja, ćwiczenia komputerowe. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze specyfiką metod ewaluacji polityk publicznych. W szczególności omawiane będą metody ilościowe – ale na szerszym tle teorii programów publicznych oraz różnorodnych planów badawczych wykorzystywanych do ich ewaluacji, w tym planów bazujących na metodach jakościowych. Ramowy program zajęć: (1) teorie programów publicznych – program jako specyficzna teoria, (2) logika interwencji, (3) typy ewaluacji, (4) podstawowe plany badawcze i uwarunkowania ich stosowania, (5) metody oceny wpływu: (6) badania obserwacyjne, (7) eksperymenty i (8) quasi-eksperymenty. |
Literatura: |
• Royse, D., Thyer, B. A., & Padgett, D. K. (2015). Program evaluation: An introduction to an evidence-based approach. Cengage Learning. • Rossi, P. H., Lipsey, M. W., & Henry, G. T. (2018). Evaluation: A systematic approach. Sage publications. • Murnane, R. J., & Willett, J. B. (2010). Methods matter: Improving causal inference in educational and social science research. Oxford University Press. • Spiegelhalter, D. (2019). The art of statistics: learning from data. Penguin UK. |
Efekty uczenia się: |
WK3, UW1 Wiedza: Zna i rozumie: - podstawowe pojęcia, teorie i metody z zakresu ewaluacji polityk publicznych - podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami. Umiejętności: Potrafi: - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą - rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować - wnioskować na podstawie wyników badań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2 (10%) Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): aktywny udział w dyskusjach na zajęciach zadania praktyczne w R (znajomość R nie jest warunkiem udziału w zajęciach) Metody weryfikacji efektów uczenia się: ocena prac własnych studentów ocena aktywności na zajęciach Kryteria oceniania: merytoryczna poprawność wykonanych prac własnych poprawność techniczno-formalna wykonanych prac własnych zaangażowanie w aktywność na zajęciach – częstotliwość udziału w dyskusji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.