Uniwersytet HEI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikowanie interpersonalne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-DM-Z5KOIN-DPR
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikowanie interpersonalne
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-ZAOCZNE I STOPNIA 5 semestr, 3 rok (spec: Dziennikarska)
DM-ZAOCZNE I STOPNIA 5 semestr, 3 rok (spec: PRMM)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem wykładu jest dostarczenie wiedzy, umiejętności i motywacji do komunikowania się w różnych okolicznościach z różnymi osobami. Służy temu analiza elementów składowych procesu bezpośredniej interakcji społecznej. Poznanie i zrozumienie zasad komunikacji interpersonalnej ma przyczynić się do większej efektywności w kontaktach z innymi osobami.

Pełny opis:

1. Definicja i model interpersonalnego komunikowania

2. Rodzaje sytuacji komunikacyjnych

3.Percepcja w komunikowaniu interpersonalnym

4. Własne „ja” w komunikowaniu interpersonalnym

5. Podstawowe zasady komunikowania interpersonalnego

6. Skuteczność w komunikowaniu interpersonalnym.

7.Słuchanie w komunikowaniu interpersonalnym

8. Odsłanianie się.

9. Komunikowanie werbalne

10. Komunikowanie niewerbalne

11. Konflikty i strategie ich rozwiązywania

12. Zagadnienie władzy w komunikowaniu interpersonalnym

13. Związek interpersonalny i dynamika związku

14. Wywiad jako forma komunikowania

15. Technologia i interpersonalne komunikowanie.

Literatura:

1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F. – Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Rebis, Poznań, 2006.

2. Głodowski W.(1999) Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych. Hansa Communication, Warszawa.

3. Głodowski W.(2006) Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication Warszawa.

4. Głodowski W. (1999) Wywiad czyli rozmowa na temat., Hansa Communication Warszawa.

5. Em Griffin – Podstawy komunikacji społecznej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

6. Morreale S.P., Spitzberg B.H. i Barge J.K. – Komunikacja między ludźmi . Wydawnictwo Naukowe PWN;

7. Nęcki Z.(1992) Komunikowanie interpersonalne. Ossolineum, Wrocław.

Efekty uczenia się:

Studenci powinni poznać i lepiej zrozumieć zasady i uwarunkowanie efektywnej komunikacji w bezpośrednich interakcjach, na poziomie werbalnym i niewerbalnym

WIEDZA:

1. Zna definicje, modele i pojęcia wchodzące w skład komunikowania interpersonalnego, porafi określi cechy dystynktywne tej formy komunikacji na tle innych form i sytuacji komunikacyjnych.

2. Potrafi okreslić cele strategiczne i indywidualne komunikowania interpersonalnego.

3. Zna zasady skuteczności w komunikowaniu interpersonalnym.

4. Zna zasady i prawidłowości charakteryzujące przebieg bezpośredniej interakcji

5. Wie jak przebiega proces percepcji wzrokowej i sluchowej i jakie są uwarunkowania jego skuteczności.

6. Zna główne systemy i poglądy na kwestię etyki w komunikacji.

7. Zna podstawowe modele i pojęcia dotyczące tożsamości (własnego„ja“).

Zna uwarunkowania, zasady, pozytywne oraz negatywne strony samoodsłaniania.

8. Zna czynniki przemawiającą za potrzebą i przeciw odsłanianiu się.

9. Zdobywa wiedzę na temat przyczy obaw komunikacyjnych i sposobów ich przewzyciężania.

10. Zna pojęcia i uwarunkowania skuteczności w komunikowaniu werbalnym

11. Zna pojęcia, przebieg procesu oraz rodzaje komunikowania niewerbalnego.

12. Zna etapy i główne modele rozwoju związków interpersonalnych.

13. Zna uwarunkowania interpersonalnej atrakcyjności

14. Zna zasady zdobywania i podtrzymania władzy w relacjach interpersonalnych.

15. Zna przyczyny powstawania i sposobowy konstruktywnego podejścia do konfliktów interpersonalnych

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Zdobywa umiejętność spójnego, efektywnego komunikowania się na poziomie werbalnym i niewerbalnym.

2. Potrafi nawiązać bliskie, konstruktywne relacje towarzyskie i osobiste.

3. Pogłębia zdolności postrzegania, a zwłaszcza słuchania.

4. Zdobywa świadomość dynamicznego charakteru i umiejętność kontrolowania poszczególnych faz rozwoju związku interpersonalnego.

5. Zdobywa pogłębioną umiejętność samoanalizy, niezbędną do samooceny potencjału i kompetencji komunikacyjnej.

6. Kształci umiejętność konstruktywnego podejścia do konfliktów i unikania postępowania destrukcyjnego.

7. Zdobywa świadomość i umiejętność efektywnego posługiwania się władzą w relacjach interpersonalnych.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana jest wiedza teoretyczna i rozumienie procesu komunikacji interpersonalnej

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Gruszczyńska
Prowadzący grup: Ewa Gruszczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-66b5ac462 (2024-10-04)