Komunikowanie interpersonalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-Z5KOIN-DPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikowanie interpersonalne |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-ZAOCZNE I STOPNIA 5 semestr, 3 rok (spec: Dziennikarska) DM-ZAOCZNE I STOPNIA 5 semestr, 3 rok (spec: PRMM) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest dostarczenie wiedzy, umiejętności i motywacji do komunikowania się w różnych okolicznościach z różnymi osobami. Służy temu analiza elementów składowych procesu bezpośredniej interakcji społecznej. Poznanie i zrozumienie zasad komunikacji interpersonalnej ma przyczynić się do większej efektywności w kontaktach z innymi osobami. |
Pełny opis: |
1. Definicja i model interpersonalnego komunikowania 2. Rodzaje sytuacji komunikacyjnych 3.Percepcja w komunikowaniu interpersonalnym 4. Własne „ja” w komunikowaniu interpersonalnym 5. Podstawowe zasady komunikowania interpersonalnego 6. Skuteczność w komunikowaniu interpersonalnym. 7.Słuchanie w komunikowaniu interpersonalnym 8. Odsłanianie się. 9. Komunikowanie werbalne 10. Komunikowanie niewerbalne 11. Konflikty i strategie ich rozwiązywania 12. Zagadnienie władzy w komunikowaniu interpersonalnym 13. Związek interpersonalny i dynamika związku 14. Wywiad jako forma komunikowania 15. Technologia i interpersonalne komunikowanie. |
Literatura: |
1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F. – Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Rebis, Poznań, 2006. 2. Głodowski W.(1999) Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych. Hansa Communication, Warszawa. 3. Głodowski W.(2006) Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication Warszawa. 4. Głodowski W. (1999) Wywiad czyli rozmowa na temat., Hansa Communication Warszawa. 5. Em Griffin – Podstawy komunikacji społecznej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 6. Morreale S.P., Spitzberg B.H. i Barge J.K. – Komunikacja między ludźmi . Wydawnictwo Naukowe PWN; 7. Nęcki Z.(1992) Komunikowanie interpersonalne. Ossolineum, Wrocław. |
Efekty uczenia się: |
Studenci powinni poznać i lepiej zrozumieć zasady i uwarunkowanie efektywnej komunikacji w bezpośrednich interakcjach, na poziomie werbalnym i niewerbalnym WIEDZA: 1. Zna definicje, modele i pojęcia wchodzące w skład komunikowania interpersonalnego, porafi określi cechy dystynktywne tej formy komunikacji na tle innych form i sytuacji komunikacyjnych. 2. Potrafi okreslić cele strategiczne i indywidualne komunikowania interpersonalnego. 3. Zna zasady skuteczności w komunikowaniu interpersonalnym. 4. Zna zasady i prawidłowości charakteryzujące przebieg bezpośredniej interakcji 5. Wie jak przebiega proces percepcji wzrokowej i sluchowej i jakie są uwarunkowania jego skuteczności. 6. Zna główne systemy i poglądy na kwestię etyki w komunikacji. 7. Zna podstawowe modele i pojęcia dotyczące tożsamości (własnego„ja“). Zna uwarunkowania, zasady, pozytywne oraz negatywne strony samoodsłaniania. 8. Zna czynniki przemawiającą za potrzebą i przeciw odsłanianiu się. 9. Zdobywa wiedzę na temat przyczy obaw komunikacyjnych i sposobów ich przewzyciężania. 10. Zna pojęcia i uwarunkowania skuteczności w komunikowaniu werbalnym 11. Zna pojęcia, przebieg procesu oraz rodzaje komunikowania niewerbalnego. 12. Zna etapy i główne modele rozwoju związków interpersonalnych. 13. Zna uwarunkowania interpersonalnej atrakcyjności 14. Zna zasady zdobywania i podtrzymania władzy w relacjach interpersonalnych. 15. Zna przyczyny powstawania i sposobowy konstruktywnego podejścia do konfliktów interpersonalnych UMIEJĘTNOŚCI: 1. Zdobywa umiejętność spójnego, efektywnego komunikowania się na poziomie werbalnym i niewerbalnym. 2. Potrafi nawiązać bliskie, konstruktywne relacje towarzyskie i osobiste. 3. Pogłębia zdolności postrzegania, a zwłaszcza słuchania. 4. Zdobywa świadomość dynamicznego charakteru i umiejętność kontrolowania poszczególnych faz rozwoju związku interpersonalnego. 5. Zdobywa pogłębioną umiejętność samoanalizy, niezbędną do samooceny potencjału i kompetencji komunikacyjnej. 6. Kształci umiejętność konstruktywnego podejścia do konfliktów i unikania postępowania destrukcyjnego. 7. Zdobywa świadomość i umiejętność efektywnego posługiwania się władzą w relacjach interpersonalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest wiedza teoretyczna i rozumienie procesu komunikacji interpersonalnej |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gruszczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gruszczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.