Uniwersytet HEI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językowe i medialne obrazowanie świata

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-FAK-D-JIMO
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Językowe i medialne obrazowanie świata
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Głównym celem wykładu jest ukazanie, jak język i jego użycia mogą wpływać na postrzeganie, kategoryzowanie i wartościowanie rzeczywistości. W trakcie zajęć przyjrzymy się, jak różne języki odmiennie opisują i interpretują rzeczywistość, jakie widzenie świata podsuwa nam polszczyzna, w jaki sposób językowo przedstawiamy samych siebie, a także jak obrazują rzeczywistość rozmaite środki masowego przekazu.

Pełny opis:

Głównym celem wykładu jest ukazanie, jak język i jego użycia mogą wpływać na postrzeganie, kategoryzowanie i wartościowanie rzeczywistości. W trakcie zajęć przyjrzymy się, jak różne języki odmiennie opisują i interpretują rzeczywistość, jakie widzenie świata podsuwa nam polszczyzna, w jaki sposób językowo przedstawiamy samych siebie, a także jak obrazują rzeczywistość rozmaite środki masowego przekazu.

Zagadnienia szczegółowe:

1. Pojęcie językowego obrazu świata. Relacje między językiem, myśleniem i kulturą.

2. Obrazowanie świata w słownictwie, gramatyce, gatunkach mowy.

3. Kategoria punktu widzenia, profilowanie pojęć, stereotypy językowe. Definicja klasyczna a kognitywna.

4. Obraz rzeczywistości podsuwany przez polszczyznę (wybrane przykłady). Polszczyzna a inne języki – podobieństwa i różnice.

5. Potoczne i naukowe obrazowanie świata – w myśleniu, w języku, w mediach.

6. Autoprezentacja jako samoobrazowanie jednostki – podstawowe techniki i środki językowe.

7. Autopromocja jako samoobrazowanie instytucji – jak media mówią i piszą o sobie.

8. Medialne obrazowanie rzeczywistości – relacje z językowym obrazem świata, wybrane przykłady (informacja, reklama).

Literatura:

* Anusiewicz Jerzy, Bartmiński Jerzy, red., 1998, Język a kultura 12. Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, Wrocław.

* Bartmiński Jerzy, 2001, Styl potoczny [w:] Bartmiński Jerzy, red., 2001, Współczesny język polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin, s. 115‑134.

* Bartmiński Jerzy, 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin.

* Bartmiński Jerzy, Panasiuk Jolanta, 2001, Stereotypy językowe [w:] Bartmiński Jerzy, red., 2001, Współczesny język polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin, s. 371-395.

* Boroditsky Lera, 2001, Jak język kształtuje myśl [w:] „Świat Nauki” 3/2011, s. 52-55.

* Dąbrowska Anna, Anusiewciz Janusz, red., 2000, Język a kultura 13. Językowy obraz świata i kultura, Wrocław.

* Grzegorczykowa Renata, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2002.

* Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008.

* Kaszewski Krzysztof, 2018, Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa.

* Kaszewski Krzysztof, 2019, Profilowanie pojęć jako metoda rekonstrukcji medialnych obrazów świata (na przykładzie profilowania pojęcia gry komputerowej) [w:] Hofman Iwona, Kępa-Figura Danuta, red., 2019, Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami t. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 143-158.

* Kępa‑Figura Danuta, Nowak Paweł, 2006, Językowy obraz świata a medialny obraz świata, „Zeszyty Prasoznawcze” 1‑2/2006, s. 51‑62.

* Lewiński Piotr, 2017, Co o obrazie świata mówi nam gramatyka? [w:] Burzyńska-Kamieniecka Anna, red., 2017, Język a Kultura tom 27. Diachronis w badaniach językowo-kulturowego obrazu świata, Wrocław, s. 11-28.

* Szmajke Andrzej, 1999, Autoprezentacja: maski, pozy, miny, Ursa Consulting, Olsztyn.

* Tokarski Ryszard, 2001, Słownictwo jako interpretacja świata [w:] Bartmiński Jerzy, red., 2001, Współczesny język polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin, s. 343-370.

* Wierzbicka Anna, 1967, O języku – dla wszystkich, Wiedza Powszechna, Warszawa.

* Wierzbicka Anna, 1999, Język – umysł – kultura, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

* Wojciszke Bogdan, Polska kultura narzekania (cz. 1. i 2.) [na:] www.youtube.com [dostęp: 19.05.2020].

* Zimny Rafał, 2008, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Wydawnictwo Trio, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza

- zna pojęcia: językowy obraz świata, punkt widzenia, profilowanie pojęć, stereotyp językowy

- wie, w jaki sposób różne elementy języka mogą kształtować postrzeganie świata przez ludzi

- zna główne cechy potocznego i naukowego obrazowania świata

- zna rozmaite sposoby budowania językowego obrazu rzeczywistości

- rozumie rolę języka w procesie autoprezentacji i autopromocji

- zna lingwistyczne narzędzia do badania językowych i medialnych obrazów świata

Umiejętności:

- dostrzega wpływ języka na myślenie o świecie, potrafi podać różnorodne przykłady tego wpływu

- korzysta bardziej świadomie ze środków językowych podczas konstruowania przekazów autoprezentacyjnych i autopromocyjnych

- dostrzega różnice w obrazowaniu świata u różnych nadawców medialnych

- potrafi zidentyfikować punkt widzenia przyjęty w danym przekazie oraz jego językowe eksponenty

Inne kompetencje:

- dostrzega złożone relacje między językiem, myśleniem i kulturą.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności, końcowy sprawdzian pisemny. Ocena z przedmiotu może być podwyższona za aktywny udział w zajęciach oraz wykonywanie zadań domowych w ciągu semestru.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Henryk Chrost
Prowadzący grup: Henryk Chrost
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-66b5ac462 (2024-10-04)