Językowe i medialne obrazowanie świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-FAK-D-JIMO |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Językowe i medialne obrazowanie świata |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Głównym celem wykładu jest ukazanie, jak język i jego użycia mogą wpływać na postrzeganie, kategoryzowanie i wartościowanie rzeczywistości. W trakcie zajęć przyjrzymy się, jak różne języki odmiennie opisują i interpretują rzeczywistość, jakie widzenie świata podsuwa nam polszczyzna, w jaki sposób językowo przedstawiamy samych siebie, a także jak obrazują rzeczywistość rozmaite środki masowego przekazu. |
Pełny opis: |
Głównym celem wykładu jest ukazanie, jak język i jego użycia mogą wpływać na postrzeganie, kategoryzowanie i wartościowanie rzeczywistości. W trakcie zajęć przyjrzymy się, jak różne języki odmiennie opisują i interpretują rzeczywistość, jakie widzenie świata podsuwa nam polszczyzna, w jaki sposób językowo przedstawiamy samych siebie, a także jak obrazują rzeczywistość rozmaite środki masowego przekazu. Zagadnienia szczegółowe: 1. Pojęcie językowego obrazu świata. Relacje między językiem, myśleniem i kulturą. 2. Obrazowanie świata w słownictwie, gramatyce, gatunkach mowy. 3. Kategoria punktu widzenia, profilowanie pojęć, stereotypy językowe. Definicja klasyczna a kognitywna. 4. Obraz rzeczywistości podsuwany przez polszczyznę (wybrane przykłady). Polszczyzna a inne języki – podobieństwa i różnice. 5. Potoczne i naukowe obrazowanie świata – w myśleniu, w języku, w mediach. 6. Autoprezentacja jako samoobrazowanie jednostki – podstawowe techniki i środki językowe. 7. Autopromocja jako samoobrazowanie instytucji – jak media mówią i piszą o sobie. 8. Medialne obrazowanie rzeczywistości – relacje z językowym obrazem świata, wybrane przykłady (informacja, reklama). |
Literatura: |
* Anusiewicz Jerzy, Bartmiński Jerzy, red., 1998, Język a kultura 12. Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, Wrocław. * Bartmiński Jerzy, 2001, Styl potoczny [w:] Bartmiński Jerzy, red., 2001, Współczesny język polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin, s. 115‑134. * Bartmiński Jerzy, 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin. * Bartmiński Jerzy, Panasiuk Jolanta, 2001, Stereotypy językowe [w:] Bartmiński Jerzy, red., 2001, Współczesny język polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin, s. 371-395. * Boroditsky Lera, 2001, Jak język kształtuje myśl [w:] „Świat Nauki” 3/2011, s. 52-55. * Dąbrowska Anna, Anusiewciz Janusz, red., 2000, Język a kultura 13. Językowy obraz świata i kultura, Wrocław. * Grzegorczykowa Renata, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2002. * Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008. * Kaszewski Krzysztof, 2018, Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa. * Kaszewski Krzysztof, 2019, Profilowanie pojęć jako metoda rekonstrukcji medialnych obrazów świata (na przykładzie profilowania pojęcia gry komputerowej) [w:] Hofman Iwona, Kępa-Figura Danuta, red., 2019, Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami t. II, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 143-158. * Kępa‑Figura Danuta, Nowak Paweł, 2006, Językowy obraz świata a medialny obraz świata, „Zeszyty Prasoznawcze” 1‑2/2006, s. 51‑62. * Lewiński Piotr, 2017, Co o obrazie świata mówi nam gramatyka? [w:] Burzyńska-Kamieniecka Anna, red., 2017, Język a Kultura tom 27. Diachronis w badaniach językowo-kulturowego obrazu świata, Wrocław, s. 11-28. * Szmajke Andrzej, 1999, Autoprezentacja: maski, pozy, miny, Ursa Consulting, Olsztyn. * Tokarski Ryszard, 2001, Słownictwo jako interpretacja świata [w:] Bartmiński Jerzy, red., 2001, Współczesny język polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin, s. 343-370. * Wierzbicka Anna, 1967, O języku – dla wszystkich, Wiedza Powszechna, Warszawa. * Wierzbicka Anna, 1999, Język – umysł – kultura, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. * Wojciszke Bogdan, Polska kultura narzekania (cz. 1. i 2.) [na:] www.youtube.com [dostęp: 19.05.2020]. * Zimny Rafał, 2008, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Wydawnictwo Trio, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza - zna pojęcia: językowy obraz świata, punkt widzenia, profilowanie pojęć, stereotyp językowy - wie, w jaki sposób różne elementy języka mogą kształtować postrzeganie świata przez ludzi - zna główne cechy potocznego i naukowego obrazowania świata - zna rozmaite sposoby budowania językowego obrazu rzeczywistości - rozumie rolę języka w procesie autoprezentacji i autopromocji - zna lingwistyczne narzędzia do badania językowych i medialnych obrazów świata Umiejętności: - dostrzega wpływ języka na myślenie o świecie, potrafi podać różnorodne przykłady tego wpływu - korzysta bardziej świadomie ze środków językowych podczas konstruowania przekazów autoprezentacyjnych i autopromocyjnych - dostrzega różnice w obrazowaniu świata u różnych nadawców medialnych - potrafi zidentyfikować punkt widzenia przyjęty w danym przekazie oraz jego językowe eksponenty Inne kompetencje: - dostrzega złożone relacje między językiem, myśleniem i kulturą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności, końcowy sprawdzian pisemny. Ocena z przedmiotu może być podwyższona za aktywny udział w zajęciach oraz wykonywanie zadań domowych w ciągu semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-FAK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Henryk Chrost | |
Prowadzący grup: | Henryk Chrost | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.