Reklama a PR
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-FAK-D-REKL |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Reklama a PR |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://meet.google.com/qnz-gpsf-yfr |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cele, funkcje, modele, strategie reklamowe. Insight reklamowy. Ogólne determinanty skuteczności reklamy. Planowanie i realizacja kampanii. Koncepcje, formy, etyka przekazu reklamowego. Techniki perswazyjne, język przekazu i emocje. Stereotypy i wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie. |
Pełny opis: |
Definicje, cechy, funkcje reklamy. Reklama wizerunkowa, korporacyjna, produktowa, społeczna. Ogólne determinanty skuteczności reklamy. Strategie reklamowe. Planowanie i realizacja kampanii reklamowej. Koncepcje i formy przekazu reklamowego. Modele reklamowe. Jak działa na nas reklama. Cechy dobrej reklamy. Potrzeby i pragnienia - jak na nie odpowiada reklama. Związki reklamy z marketingiem, public relations, komunikacją marki i komunikacją korporacyjną. Grupa docelowa, dopasowanie i jego brak, konteksty kulturowe, społeczne, historyczne, przekaz reklamowy, wybór kanałów dotarcia, częstotliwość i długość kampanii. Reklama wizerunkowa, sprzedażowa, społeczna, polityczna. Techniki perswazyjne stosowane w reklamie. Komunikat reklamowy. Copywriting, język reklamy, techniki perswazyjne stosowane w reklamie. Wpływ reklamy i odporność na komunikację. Insight reklamowy. Przykłady budowania insightów. Opieranie się na niejawnych pragnieniach klientów. Emocje stosowane w reklamie. Kontrowersje w reklamie i przykłady kampanii shockvertisingowych. Etyka w reklamie. Podstawy prawne rynku reklamowego. Samoregulacja rynku reklamowego. Rada Reklamy i Komisja Etyki Reklamy. Reklamy dyskryminujące z uwagi na płeć, nieobyczajne, szkodliwe dla dzieci, etc. Reklamy, na które skarżą się Polacy. Case studies najbardziej skarżonych reklama. Bohaterowie i podmioty w reklamie - człowiek, autorytet, dziecko, płeć, atrakcyjność fizyczna, stereotypy, emocje, humor, nastrój, wydarzenia. okazje. Odwołania w reklamach – komfort, luksus, lepsze zdrowie, radość wolny czas, oszczędność, etc. Brand heroes. Reklama emocjonalna. Reklama świąteczna. Najważniejsze stereotypy oraz wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie. Womemicis i femvertising, dadvertising i inne trendy reklamowe. Case studies z Polski oraz z zagranicy związane ze wszystkimi omawianymi tematami na zajęciach. |
Literatura: |
1. Olins W, O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004 2. Ogilvy D, O reklamie, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2013 3. Veksner S, 100 idei, które zmieniły reklamę, Top Mark Centre, London 2015 4. Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 5. Murdoch A., Kreatywność w reklamie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004 6. Barry P, Pomysł w reklamie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2010 7. Caples J, Skuteczna reklama, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001 8. Kończak J, Bylicki P, Marka korporacyjna i jej komunikacja, Public Dialog, Warszawa 2018 9. Kozłowska A., Reklama. Socjotechnika oddziaływania, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2001 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Podstawowa znajomość pojęć i determinantów skuteczności reklamy. 2. Dotycząca umiejscowienie reklamy w procesie komunikacji, związków z PR i sponsoringiem. 3. Znajomość technik perswazyjnych, budowy komunikatów reklamowych oddziaływania reklamy. 4. Znajomość głównych terminów i pojęć związanych z reklamą 5. Znajomość najczęściej wykorzystywanych motywów, podmiotów, odwołań przekazu reklamowego, roli brand hero 6. Wiedza o stereotypach i wizerunkach kobiet i mężczyzn w reklamie. Umiejętności 1. Oceny działań reklamowych i prezentowanych przekazów. 2. Doboru narzędzi reklamy do formy przekazu, definiowania grupy docelowe. 3. Oceny motywów działań reklamodawców i zastosowanych środków manipulacji i perswazji. Inne kompetencje 1.Rozumie potrzebę kreatywnego, niestandardowego myślenia w komunikacji PR i reklamowej 2. Rozumie potrzebę definiowania celów, grup docelowych i badania realizowanych projektów. 3. Rozumie jakie mechanizmy funkcjonują na rynku reklamowym i jaką subtelną grę prowadzą reklamodawcy i odbiorcy. |
Metody i kryteria oceniania: |
1.Zajęcia są obowiązkowe – dozwolone 2 nieobecności max. 2. Praca pisemna (analiza reklam) + pisemny egzamin końcowy (test) 3. Osoby, które przygotują najlepsze prace są zwolnione z egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK-FAK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Bugajak | |
Prowadzący grup: | Karol Bugajak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.