Uniwersytet HEI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Reklama a PR

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-FAK-D-REKL
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Reklama a PR
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://meet.google.com/qnz-gpsf-yfr
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Cele, funkcje, modele, strategie reklamowe. Insight reklamowy. Ogólne determinanty skuteczności reklamy. Planowanie i realizacja kampanii. Koncepcje, formy, etyka przekazu reklamowego. Techniki perswazyjne, język przekazu i emocje. Stereotypy i wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie.

Pełny opis:

Definicje, cechy, funkcje reklamy. Reklama wizerunkowa, korporacyjna, produktowa, społeczna. Ogólne determinanty skuteczności reklamy. Strategie reklamowe. Planowanie i realizacja kampanii reklamowej. Koncepcje i formy przekazu reklamowego. Modele reklamowe. Jak działa na nas reklama. Cechy dobrej reklamy. Potrzeby i pragnienia - jak na nie odpowiada reklama. Związki reklamy z marketingiem, public relations, komunikacją marki i komunikacją korporacyjną.

Grupa docelowa, dopasowanie i jego brak, konteksty kulturowe, społeczne, historyczne, przekaz reklamowy, wybór kanałów dotarcia, częstotliwość i długość kampanii. Reklama wizerunkowa, sprzedażowa, społeczna, polityczna. Techniki perswazyjne stosowane w reklamie. Komunikat reklamowy. Copywriting, język reklamy, techniki perswazyjne stosowane w reklamie. Wpływ reklamy i odporność na komunikację.

Insight reklamowy. Przykłady budowania insightów. Opieranie się na niejawnych pragnieniach klientów. Emocje stosowane w reklamie. Kontrowersje w reklamie i przykłady kampanii shockvertisingowych.

Etyka w reklamie. Podstawy prawne rynku reklamowego. Samoregulacja rynku reklamowego. Rada Reklamy i Komisja Etyki Reklamy. Reklamy dyskryminujące z uwagi na płeć, nieobyczajne, szkodliwe dla dzieci, etc. Reklamy, na które skarżą się Polacy. Case studies najbardziej skarżonych reklama.

Bohaterowie i podmioty w reklamie - człowiek, autorytet, dziecko, płeć, atrakcyjność fizyczna, stereotypy, emocje, humor, nastrój, wydarzenia. okazje. Odwołania w reklamach – komfort, luksus, lepsze zdrowie, radość wolny czas, oszczędność, etc. Brand heroes. Reklama emocjonalna. Reklama świąteczna.

Najważniejsze stereotypy oraz wizerunki kobiety i mężczyzny w reklamie. Womemicis i femvertising, dadvertising i inne trendy reklamowe.

Case studies z Polski oraz z zagranicy związane ze wszystkimi omawianymi tematami na zajęciach.

Literatura:

1. Olins W, O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004

2. Ogilvy D, O reklamie, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2013

3. Veksner S, 100 idei, które zmieniły reklamę, Top Mark Centre, London 2015

4. Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

5. Murdoch A., Kreatywność w reklamie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2004

6. Barry P, Pomysł w reklamie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2010

7. Caples J, Skuteczna reklama, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001

8. Kończak J, Bylicki P, Marka korporacyjna i jej komunikacja, Public Dialog, Warszawa 2018

9. Kozłowska A., Reklama. Socjotechnika oddziaływania, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2001

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Podstawowa znajomość pojęć i determinantów skuteczności reklamy.

2. Dotycząca umiejscowienie reklamy w procesie komunikacji, związków z PR i sponsoringiem.

3. Znajomość technik perswazyjnych, budowy komunikatów reklamowych oddziaływania reklamy.

4. Znajomość głównych terminów i pojęć związanych z reklamą

5. Znajomość najczęściej wykorzystywanych motywów, podmiotów, odwołań przekazu reklamowego, roli brand hero

6. Wiedza o stereotypach i wizerunkach kobiet i mężczyzn w reklamie.

Umiejętności

1. Oceny działań reklamowych i prezentowanych przekazów.

2. Doboru narzędzi reklamy do formy przekazu, definiowania grupy docelowe.

3. Oceny motywów działań reklamodawców i zastosowanych środków manipulacji i perswazji.

Inne kompetencje

1.Rozumie potrzebę kreatywnego, niestandardowego myślenia w komunikacji PR i reklamowej

2. Rozumie potrzebę definiowania celów, grup docelowych i badania realizowanych projektów.

3. Rozumie jakie mechanizmy funkcjonują na rynku reklamowym i jaką subtelną grę prowadzą reklamodawcy i odbiorcy.

Metody i kryteria oceniania:

1.Zajęcia są obowiązkowe – dozwolone 2 nieobecności max.

2. Praca pisemna (analiza reklam) + pisemny egzamin końcowy (test)

3. Osoby, które przygotują najlepsze prace są zwolnione z egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karol Bugajak
Prowadzący grup: Karol Bugajak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-66b5ac462 (2024-10-04)