Uniwersytet HEI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rola mediów w kształtowaniu świadomości prawnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-FAK-D-RMKS
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rola mediów w kształtowaniu świadomości prawnej
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: Wykłady fakultatywne dla I STOPNIA- sem zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest prezentacja zagadnień wynikających z przekazywania przez media informacji o tematyce prawnej.

W tym zakresie realizowane będą zajęcia dotyczące:

- roli mediów w przekazywaniu informacji o prawie;

-reguł i zasad wynikających z przekazywania tego rodzaju informacji, w tym słownictwa specjalistycznego i terminologii prawniczej;

-czynników wpływających na rzetelność informacji o prawie;

-medialnych relacji z procesów sądowych;

-organizacji i pracy sądu;

-praktycznych aspektów związanych z pracą dziennikarza-publicysty prawnego.

Ćwiczenia wykonane w ramach zajęć mają na celu zapoznanie słuchacza z językiem prawnym i z językiem prawniczym, specyfiką pracy i organizacją sądu, a także zmierzenie się z wyzwaniami dziennikarzy-publicystów prawnych.

Pełny opis:

Zagadnienia realizowane w ramach zajęć:

1. Zagadnienia teoretyczne:

Media jako pośrednik w przekazywaniu informacji.

Znaczenie zasady jawności w dostępie do wiedzy o procesach sądowych.

Socjalizacja prawna jako akt komunikacji i czynniki ją zakłócające (szum informacyjny).

Przygotowanie profesjonalne dziennikarzy a jakość treści przekazu.

Język prawny i prawniczy, a język mediów.

Opinie na temat wymiaru sprawiedliwości i ich wpływ na poziom autorytetu prawa.

Między misją a komercją – dylematy dziennikarza sprawozdawcy sądowego.

Relacje medialne z procesów sądowych.

Wybrane procesy sądowe- wskazanie najczęściej popełnianych błędów w dziennikarskich relacjach z sal sądowych.

Wpływ informacji o prawie przekazywanej przez media na autorytet wymiaru sprawiedliwości, poziom autorytetu prawa oraz motywację do jego przestrzegania;

Rola biura prasowego i Rzecznika Prasowego sądu w przekazywaniu informacji o prawie.

Sądowe ABC początkującego dziennikarza-publicysty prawnego.

2. Zajęcia praktyczne:

Ćwiczenie 1: Próba samodzielnego wydania wyroku na podstawie obejrzenia filmu ze zdarzenia przestępstwa.

Obserwacja nagrania z przebiegu rozprawy, wysłuchanie argumentów procesowych, weryfikacja wniosków.

Napisanie artykułu będącego sprawozdaniem sądowym z obejrzanego nagrania rozprawy.

Prezentacja relacji medialnych. Czy dziennikarze posłużyli się argumentacją sądu?

Ćwiczenie 2: Przygotowanie informacji prasowej na podstawie pisemnego uzasadnienia orzeczenia sądu. Dobór zrozumiałych argumentów, wyjaśnienie społecznego znaczenia orzeczenia.

Wizyta w sądzie-zapoznanie się z jego funkcjonowaniem i organizacją

Literatura:

Borucka-Arctowa M., Skąpska G., „Teoretyczne problemy socjalizacji prawnej” (w:) „Socjalizacja prawna” praca zbiorowa pod redakcją M. Boruckiej-Arctowej i Ch. Kourilsky, Agencja Scholar, Warszawa 1993

Gajewska-Kraczkowska H., „Rola środków masowego przekazu w realizacji zasady jawności rozprawy głównej” w „Studia Iuridica” 13/1985

Głodowski W., „Komunikowanie interpersonalne”, Hansa Communication, Warszawa 2001

Kojder A., „Opinia publiczna a przestrzeganie prawa” (w:) A. Kojder „Godność i siła prawa”, Oficyna Naukowa, Warszawa 1995

Łojko E., „Dziennikarze publicyści prawni a kształtowanie się wizji prawa w społeczeństwie” w „Społeczne wizerunki prawa. Z badań: Jakiego prawa Polacy potrzebują?”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1999

Michalski B., „Domniemanie niewinności oskarżonego a prasa” w „Gazeta sądowa i penitencjarna” n.1, Warszawa 1967

Michalski B., „Podstawowe problemy prawa prasowego”, Elipsa, Warszawa 1998

Michalski W., „Wychowawcza funkcja sądu w postępowaniu karnym”, Wydawnictwo prawnicze, Warszawa 1976

Raczkowska A., „Kształtowanie się dziennikarskiej etyki normatywnej w Polsce”, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019

Raczkowska A., „Wpływ sprawozdawczości sądowej na świadomość prawną” [w:] Łojko E. (red.), „Prawnicy i dziennikarze – współpraca, rywalizacja, manipulacja”, Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW, Warszawa 2013

Sobczak J., „Dziennikarz – sprawozdawca sądowy Prawa i obowiązki”, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 2000

Szerer M., „Sąd najstarszym teatrem świata” w „Kultura i prawo”, Warszawa 1981

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza

1. Posiada zwiększony zakres świadomości prawnej, na którą składają się: znajomość prawa, jego oceny, postawy i postulaty wobec prawa oraz kultura prawna.

2. Rozumie znaczenie oddziaływania mediów w zakresie świadomości prawnej społeczeństwa.

Umiejętności

1. Prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu terminologii prawniczej.

2. Potrafi pozyskać informację o treści prawnej oraz skorzystać z informacji przekazywanych przez sąd;

3. Zna podstawowe zasady warsztatu sprawozdawcy sądowego;

4. Potrafi przygotować publikację o tematyce prawnej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę końcową stanowi średnia ocen z dwóch ćwiczeń praktycznych.

Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Giacomo Maiocchi
Prowadzący grup: Giacomo Maiocchi
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład fakultatywny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Giacomo Maiocchi
Prowadzący grup: Giacomo Maiocchi
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-569a5bf45 (2024-10-31)