Rola mediów w kształtowaniu świadomości prawnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-FAK-D-RMKS |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Rola mediów w kształtowaniu świadomości prawnej |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Wykłady fakultatywne dla I STOPNIA- sem zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja zagadnień wynikających z przekazywania przez media informacji o tematyce prawnej. W tym zakresie realizowane będą zajęcia dotyczące: - roli mediów w przekazywaniu informacji o prawie; -reguł i zasad wynikających z przekazywania tego rodzaju informacji, w tym słownictwa specjalistycznego i terminologii prawniczej; -czynników wpływających na rzetelność informacji o prawie; -medialnych relacji z procesów sądowych; -organizacji i pracy sądu; -praktycznych aspektów związanych z pracą dziennikarza-publicysty prawnego. Ćwiczenia wykonane w ramach zajęć mają na celu zapoznanie słuchacza z językiem prawnym i z językiem prawniczym, specyfiką pracy i organizacją sądu, a także zmierzenie się z wyzwaniami dziennikarzy-publicystów prawnych. |
Pełny opis: |
Zagadnienia realizowane w ramach zajęć: 1. Zagadnienia teoretyczne: Media jako pośrednik w przekazywaniu informacji. Znaczenie zasady jawności w dostępie do wiedzy o procesach sądowych. Socjalizacja prawna jako akt komunikacji i czynniki ją zakłócające (szum informacyjny). Przygotowanie profesjonalne dziennikarzy a jakość treści przekazu. Język prawny i prawniczy, a język mediów. Opinie na temat wymiaru sprawiedliwości i ich wpływ na poziom autorytetu prawa. Między misją a komercją – dylematy dziennikarza sprawozdawcy sądowego. Relacje medialne z procesów sądowych. Wybrane procesy sądowe- wskazanie najczęściej popełnianych błędów w dziennikarskich relacjach z sal sądowych. Wpływ informacji o prawie przekazywanej przez media na autorytet wymiaru sprawiedliwości, poziom autorytetu prawa oraz motywację do jego przestrzegania; Rola biura prasowego i Rzecznika Prasowego sądu w przekazywaniu informacji o prawie. Sądowe ABC początkującego dziennikarza-publicysty prawnego. 2. Zajęcia praktyczne: Ćwiczenie 1: Próba samodzielnego wydania wyroku na podstawie obejrzenia filmu ze zdarzenia przestępstwa. Obserwacja nagrania z przebiegu rozprawy, wysłuchanie argumentów procesowych, weryfikacja wniosków. Napisanie artykułu będącego sprawozdaniem sądowym z obejrzanego nagrania rozprawy. Prezentacja relacji medialnych. Czy dziennikarze posłużyli się argumentacją sądu? Ćwiczenie 2: Przygotowanie informacji prasowej na podstawie pisemnego uzasadnienia orzeczenia sądu. Dobór zrozumiałych argumentów, wyjaśnienie społecznego znaczenia orzeczenia. Wizyta w sądzie-zapoznanie się z jego funkcjonowaniem i organizacją |
Literatura: |
Borucka-Arctowa M., Skąpska G., „Teoretyczne problemy socjalizacji prawnej” (w:) „Socjalizacja prawna” praca zbiorowa pod redakcją M. Boruckiej-Arctowej i Ch. Kourilsky, Agencja Scholar, Warszawa 1993 Gajewska-Kraczkowska H., „Rola środków masowego przekazu w realizacji zasady jawności rozprawy głównej” w „Studia Iuridica” 13/1985 Głodowski W., „Komunikowanie interpersonalne”, Hansa Communication, Warszawa 2001 Kojder A., „Opinia publiczna a przestrzeganie prawa” (w:) A. Kojder „Godność i siła prawa”, Oficyna Naukowa, Warszawa 1995 Łojko E., „Dziennikarze publicyści prawni a kształtowanie się wizji prawa w społeczeństwie” w „Społeczne wizerunki prawa. Z badań: Jakiego prawa Polacy potrzebują?”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1999 Michalski B., „Domniemanie niewinności oskarżonego a prasa” w „Gazeta sądowa i penitencjarna” n.1, Warszawa 1967 Michalski B., „Podstawowe problemy prawa prasowego”, Elipsa, Warszawa 1998 Michalski W., „Wychowawcza funkcja sądu w postępowaniu karnym”, Wydawnictwo prawnicze, Warszawa 1976 Raczkowska A., „Kształtowanie się dziennikarskiej etyki normatywnej w Polsce”, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019 Raczkowska A., „Wpływ sprawozdawczości sądowej na świadomość prawną” [w:] Łojko E. (red.), „Prawnicy i dziennikarze – współpraca, rywalizacja, manipulacja”, Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW, Warszawa 2013 Sobczak J., „Dziennikarz – sprawozdawca sądowy Prawa i obowiązki”, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 2000 Szerer M., „Sąd najstarszym teatrem świata” w „Kultura i prawo”, Warszawa 1981 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza 1. Posiada zwiększony zakres świadomości prawnej, na którą składają się: znajomość prawa, jego oceny, postawy i postulaty wobec prawa oraz kultura prawna. 2. Rozumie znaczenie oddziaływania mediów w zakresie świadomości prawnej społeczeństwa. Umiejętności 1. Prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu terminologii prawniczej. 2. Potrafi pozyskać informację o treści prawnej oraz skorzystać z informacji przekazywanych przez sąd; 3. Zna podstawowe zasady warsztatu sprawozdawcy sądowego; 4. Potrafi przygotować publikację o tematyce prawnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę końcową stanowi średnia ocen z dwóch ćwiczeń praktycznych. Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2 |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK-FAK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Giacomo Maiocchi | |
Prowadzący grup: | Giacomo Maiocchi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK-FAK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład fakultatywny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Giacomo Maiocchi | |
Prowadzący grup: | Giacomo Maiocchi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład fakultatywny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.