Uniwersytet HEI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Retoryka tekstów użytkowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-API-D1RTU
Kod Erasmus / ISCED: 15.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0320) Dziennikarstwo i informacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Retoryka tekstów użytkowych
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: API-DZIENNE II STOPNIA - 1 semestr
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami konstruowania czytelnych komunikatów językowych adresowanych do różnych grup odbiorców. Studenci przyswajają zasady retoryki i dostosowania komunikacji do jej kontekstu społecznego, kulturowego i technologicznego.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami konstruowania czytelnych komunikatów językowych adresowanych do różnych grup odbiorców. Studenci przyswajają zasady retoryki i dostosowania komunikacji do jej kontekstu społecznego, kulturowego i technologicznego.

W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:

1. Klasyfikacja tekstów nieużytkowych.

2. Podstawy retoryki.

3. Twórcze pisanie.

4. Retoryka tekstu.

5. Retoryka wizualna.

Literatura:

Wybrane fragmenty z:

Ambrose, G., Harris, P. (2007). Twórcze projektowanie. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Barłowska, M., Budzńska-Daca, A., Wilczek, P. (2009). Retoryka. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Barry, P. (2010). Pomysł w reklamie. Idee, strategie i kampanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bergström, B. (2009). Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Bogołębska, B., Worsowicz, M. (2016). Retoryka i jej zastosowania : podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych. Łódź: Wydaw. UŁ.

Foss, S. (2009). Rhetorical criticism. Exploration and Practice. Long Grove: Waveland Press.

Kuypers, J. (ed.) (2016). Rhetorical criticism. Perspectives in action. Lanham [etc.]: Rowman & Littlefield Publishers [Kindle ed.].

Nastri, J., Peña, J., Hancock, J.T. (2006). The Construction of Away Messages: a Speech Act Analysis. Journal of Computer-Mediated Communication, 11(4), 1025–1045. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2006.00306.x

Sieja-Skrzypulec, H. (2018). Twórcze pisanie na gruncie polskim. Tradycje normatywne a wyzwania współczesności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Szczepaniak, E. (2019). Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją Internet. Gliwice: Wyd. HELION.

Trojanowski, M. (2019). Prezentacje i wystąpienia w biznesie. Istota, uwarunkowanie, badania. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.

Wilcz-Grzędzińska, E., Wróblewski, T. (2011). Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Student/-ka zna i rozumie terminologię z dziedziny retoryki.

2. Student/-ka ma pogłębioną wiedzę na temat kultury języka polskiego, stylistyki, komunikacji językowej w internecie.

3. Student/-ka zna cechy gatunkowe tekstów medialnych i nieliterackich.

4. Student/-ka zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące teorii wpływu społecznego, perswazji, agitacji, manipulacji.

5. Student/-ka zna i rozumie wzajemne powiązania nauk o komunikowaniu z szerszym kontekstem nauk humanistycznych i społecznych, umożliwiające interdyscyplinarne podejście w badaniach: retorycznych metod interpretacji strategii tworzenia komunikatów perswazyjnych.

6. Student/-ka ma świadomość perswazyjnego charakteru znaków w sztuce.

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Student/-ka potrafi posłużyć się wiedzą z zakresu teorii retoryki i wykorzystać ją do analizy tekstów kultury i użytkowych.

2. Student/-ka potrafi analizować i interpretować komunikaty perswazyjne w przestrzeni medialnej, w obszarze sztuki i komunikacji społecznej oraz formułować krytyczne sądy.

3. Student/-ka potrafi twórczo uczestniczyć w kulturze współczesnej, mając świadomość zmieniających się form komunikacji.

KOMPETENCJE:

1. Student/-ka ma świadomość swoich umiejętności pracy z wybranymi gatunkami tekstów.

2. Student/-ka wie, gdzie szukać informacji, które pozwolą udoskonalić jego/jej warsztat redakcyjny i pogłębić wiedzę teoretyczną.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), aktywny udział w dyskusji na oraz wykonywanie zadań na zajęciach (60%); praca indywidualna (40%).

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Koncner
Prowadzący grup: Jolanta Koncner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Koncner
Prowadzący grup: Jolanta Koncner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-66b5ac462 (2024-10-04)