Retoryka tekstów użytkowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-API-D1RTU |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.0
|
Nazwa przedmiotu: | Retoryka tekstów użytkowych |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
API-DZIENNE II STOPNIA - 1 semestr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami konstruowania czytelnych komunikatów językowych adresowanych do różnych grup odbiorców. Studenci przyswajają zasady retoryki i dostosowania komunikacji do jej kontekstu społecznego, kulturowego i technologicznego. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami konstruowania czytelnych komunikatów językowych adresowanych do różnych grup odbiorców. Studenci przyswajają zasady retoryki i dostosowania komunikacji do jej kontekstu społecznego, kulturowego i technologicznego. W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: 1. Klasyfikacja tekstów nieużytkowych. 2. Podstawy retoryki. 3. Twórcze pisanie. 4. Retoryka tekstu. 5. Retoryka wizualna. |
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: Ambrose, G., Harris, P. (2007). Twórcze projektowanie. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN. Barłowska, M., Budzńska-Daca, A., Wilczek, P. (2009). Retoryka. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN. Barry, P. (2010). Pomysł w reklamie. Idee, strategie i kampanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bergström, B. (2009). Komunikacja wizualna. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN. Bogołębska, B., Worsowicz, M. (2016). Retoryka i jej zastosowania : podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych. Łódź: Wydaw. UŁ. Foss, S. (2009). Rhetorical criticism. Exploration and Practice. Long Grove: Waveland Press. Kuypers, J. (ed.) (2016). Rhetorical criticism. Perspectives in action. Lanham [etc.]: Rowman & Littlefield Publishers [Kindle ed.]. Nastri, J., Peña, J., Hancock, J.T. (2006). The Construction of Away Messages: a Speech Act Analysis. Journal of Computer-Mediated Communication, 11(4), 1025–1045. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2006.00306.x Sieja-Skrzypulec, H. (2018). Twórcze pisanie na gruncie polskim. Tradycje normatywne a wyzwania współczesności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Szczepaniak, E. (2019). Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją Internet. Gliwice: Wyd. HELION. Trojanowski, M. (2019). Prezentacje i wystąpienia w biznesie. Istota, uwarunkowanie, badania. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN. Wilcz-Grzędzińska, E., Wróblewski, T. (2011). Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Student/-ka zna i rozumie terminologię z dziedziny retoryki. 2. Student/-ka ma pogłębioną wiedzę na temat kultury języka polskiego, stylistyki, komunikacji językowej w internecie. 3. Student/-ka zna cechy gatunkowe tekstów medialnych i nieliterackich. 4. Student/-ka zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące teorii wpływu społecznego, perswazji, agitacji, manipulacji. 5. Student/-ka zna i rozumie wzajemne powiązania nauk o komunikowaniu z szerszym kontekstem nauk humanistycznych i społecznych, umożliwiające interdyscyplinarne podejście w badaniach: retorycznych metod interpretacji strategii tworzenia komunikatów perswazyjnych. 6. Student/-ka ma świadomość perswazyjnego charakteru znaków w sztuce. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Student/-ka potrafi posłużyć się wiedzą z zakresu teorii retoryki i wykorzystać ją do analizy tekstów kultury i użytkowych. 2. Student/-ka potrafi analizować i interpretować komunikaty perswazyjne w przestrzeni medialnej, w obszarze sztuki i komunikacji społecznej oraz formułować krytyczne sądy. 3. Student/-ka potrafi twórczo uczestniczyć w kulturze współczesnej, mając świadomość zmieniających się form komunikacji. KOMPETENCJE: 1. Student/-ka ma świadomość swoich umiejętności pracy z wybranymi gatunkami tekstów. 2. Student/-ka wie, gdzie szukać informacji, które pozwolą udoskonalić jego/jej warsztat redakcyjny i pogłębić wiedzę teoretyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), aktywny udział w dyskusji na oraz wykonywanie zadań na zajęciach (60%); praca indywidualna (40%). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Koncner | |
Prowadzący grup: | Jolanta Koncner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Koncner | |
Prowadzący grup: | Jolanta Koncner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.