Psychologia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-D1PSYME |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia mediów |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DM-DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Omawianie następujących zagadnień psychologia mediów jako nauka, rozwój psychologicznie zorientowanych analiz medialnych w perspektywie historycznej, percepcja a media, emocje a media, zachowania a media. Pozytywna psychologia mediów jako nowy trend badawczy. |
Pełny opis: |
Psychologia mediów jako nauka wykorzystuje metody i narzędzia badawcze stosowane zarówno na gruncie psychologii, jak i innych dziedzin naukowych, zajmujących się badaniem relacji CZŁOWIEK – MEDIA – TECHNOLOGIA. Celem przedmiotu jest wprowadzenie perspektywy psychologicznej do analiza ludzkich zachowań, myśli i przeżyć powstających w kontakcie z mediami oraz nowymi technologiami Psychologia mediów jako nauka obejmuje zarówno konteksty indywidualne, grupowe jak i społeczne przy analizie mechanizmów percepcji, reakcji afektywnych orz realizacji behawioralnych kontakcie z mediami. Ogólna wiedza o spostrzeganiu mediów, pamięci i motywacji człowieka; wpływ sytuacji społecznych na procesy recepcji medialnej, kwestie atrybucji w konstruowaniu przekazów medialnych; stereotypy w mediach. Rozwój człowieka w zależności od ekspozycji medialnej. Wartości społeczne w mediach. |
Literatura: |
A. Ogonowska Psychologia mediów i komunikowania Wprowadzenie. Impuls,2018 Literatura dodatkowa: Fragmenty: Understanding Media Psychology; Gayle Stever, J. David Cohen, Mary E. Myers, David Giles, Taylor&Francis 2021 A.Ogonowska, G.Ptaszek (red.)Współczesna psychologia mediów: Nowe problemy i perspektywy badawcze, 2013. E. Aboujaoude, Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Znajomość podstawowych pojęć psychologii mediów oraz jej metod badawczych. Student zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania mediów, recepcji, wpływu afektywnego oraz społecznego; Ma wiedzą na temat stereotypów, atrybucji, zna podstawowe teorie agresji. Umiejętności Studenci potrafią rozpoznać wpływ sytuacji społecznej na jednostkę, zrozumieć, na czym polega postrzeganie interpersonalne, atrybucja, interakcje międzyosobowe, wpływ społeczny. Kompetencje Student operuje aparatem pojęciowo-teoretycznym użytecznym do pracy mediami w kontekście ich wpływu psychologicznego, zdobywania i oceny materiałów niezbędnych w pracy dziennikarza i PR-owca, analizy oddziaływań środków przekazu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny Dodatkowe punkty za aktywność, a dokładnie dodatkowe punkty za zadania dedykowane dla studentów uczestniczących w wykładzie w sali doliczane są do testu. Zalicza 50% poprawnych odpowiedzi w teście pisemnym. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Filipiak | |
Prowadzący grup: | Anna Filipiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Filipiak | |
Prowadzący grup: | Anna Filipiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.