Uniwersytet HEI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-DM-D1PSYME
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia mediów
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: DM-DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Omawianie następujących zagadnień psychologia mediów jako nauka, rozwój psychologicznie zorientowanych analiz medialnych w perspektywie historycznej, percepcja a media, emocje a media, zachowania a media. Pozytywna psychologia mediów jako nowy trend badawczy.

Pełny opis:

Psychologia mediów jako nauka wykorzystuje metody i narzędzia badawcze stosowane zarówno na gruncie psychologii, jak i innych dziedzin naukowych, zajmujących się badaniem relacji CZŁOWIEK – MEDIA – TECHNOLOGIA. Celem przedmiotu jest wprowadzenie perspektywy psychologicznej do analiza ludzkich zachowań, myśli i przeżyć powstających w kontakcie z mediami oraz nowymi technologiami

Psychologia mediów jako nauka obejmuje zarówno konteksty indywidualne, grupowe jak i społeczne przy analizie mechanizmów percepcji, reakcji afektywnych orz realizacji behawioralnych kontakcie z mediami.

Ogólna wiedza o spostrzeganiu mediów, pamięci i motywacji człowieka; wpływ sytuacji społecznych na procesy recepcji medialnej, kwestie atrybucji w konstruowaniu przekazów medialnych; stereotypy w mediach. Rozwój człowieka w zależności od ekspozycji medialnej. Wartości społeczne w mediach.

Literatura:

A. Ogonowska Psychologia mediów i komunikowania Wprowadzenie. Impuls,2018

Literatura dodatkowa:

Fragmenty: Understanding Media Psychology; Gayle Stever, J. David Cohen, Mary E. Myers, David Giles, Taylor&Francis 2021

A.Ogonowska, G.Ptaszek (red.)Współczesna psychologia mediów: Nowe problemy i perspektywy badawcze, 2013.

E. Aboujaoude, Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Znajomość podstawowych pojęć psychologii mediów oraz jej metod badawczych. Student zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania mediów, recepcji, wpływu afektywnego oraz społecznego; Ma wiedzą na temat stereotypów, atrybucji, zna podstawowe teorie agresji.

Umiejętności

Studenci potrafią rozpoznać wpływ sytuacji społecznej na jednostkę, zrozumieć, na czym polega postrzeganie interpersonalne, atrybucja, interakcje międzyosobowe, wpływ społeczny.

Kompetencje

Student operuje aparatem pojęciowo-teoretycznym użytecznym do pracy mediami w kontekście ich wpływu psychologicznego, zdobywania i oceny materiałów niezbędnych w pracy dziennikarza i PR-owca, analizy oddziaływań środków przekazu.

Metody i kryteria oceniania:

Test pisemny

Dodatkowe punkty za aktywność, a dokładnie dodatkowe punkty za zadania dedykowane dla studentów uczestniczących w wykładzie w sali doliczane są do testu.

Zalicza 50% poprawnych odpowiedzi w teście pisemnym.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Filipiak
Prowadzący grup: Anna Filipiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Filipiak
Prowadzący grup: Anna Filipiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb-hei.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0 (2025-04-03)