Teorie komunikowania masowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-DM-Z3TKMA-DZI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie komunikowania masowego |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
DK-ZAOCZNE II STOPNIA 1 semestr, 2 rok (spec: Dziennikarska) Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot prowadzony jest równolegle w języku polskim oraz angielskim. Zajęcia odbywać się będą asynchronicznie na platformie Come. Lekcje będą udostępniane raz w tygodniu w piątek, jednak Studenci mogą pracować w dowolnym czasie, we własnym tempie. Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia ogólnej wiedzy o statusie, typach oraz funkcjonowaniu mediów masowych we współczesnym systemie społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem roli mediów w funkcjonowaniu liberalnej demokracji i gospodarki rynkowej. |
Pełny opis: |
Za pomocą interdyscyplinarnej aparatury pojęciowej i różnych perspektyw teoriopoznawczych przedstawione zostaną główne czynniki warunkujące funkcjonowanie mediów masowych i pracujących w nich dziennikarzy, sposoby konstruowania dziennikarskich przekazów, typy instytucji nadawczych oraz przebieg i efekty aktów komunikowania między dziennikarzami, instytucjami nadawczymi oraz poszczególnymi grupami odbiorców i całym społeczeństwem. W ramach poszczególnych bloków tematycznych uwzględnione zostaną podstawowe orientacje teoretyczne i modele stanowiące trzon wiedzy medioznawczej. Bardziej szczegółowo zostanie ujęta tematyka roli mediów w podsystemie politycznym oraz podsystemie ekonomicznym rozwiniętego systemu społecznego, a także krótko i długofalowe efekty mediów. |
Literatura: |
Maciej Mrozowski Media masowe. Wiedza, rozrywka i biznes (Warszawa 2001). Lektura uzupełniająca Em Griffin Podstawy Komunikacji społecznej (Sopot, 2003). Denis McQuail Teoria komunikowania masowego (Warszawa 2007). M.Lister, J.Dovey, S.Giddings, I.Grant, K.Kelly Nowe media. Wprowadzenie). John Fiske Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem Wrocław, 1999). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu (wykładu i ćwiczeń) student: WIEDZA 1. wie co to jest dyskurs i na czym polega rola różnych formuł i konwencji gatunkowych w konstruowaniu przekazów, opisywaniu rzeczywistości, wyrażaniu emocji oraz krytycznym dekodowaniu przekazów przez różne grupy odbiorców, 2. zna główne cechy różnicujące poszczególne typy komunikowania społecznego oraz właściwe dla nich media i kanały komunikacji, 3. zna podstawowe teorie wyjaśniające rolę autoprezentacji i konstrukcji własnej tożsamości poprzez rozmaite zachowania komunikacyjne w różnych sytuacjach i układach komunikacyjnych, 4. wie jak kształtuje się dynamika interakcji i budowania więzi społecznych w procesach komunikacyjnych w ramach związków interpersonalnych oraz w relacjach grupowych, 5. wie na czym polega specyfika komunikacji sieciowej oraz jak technologie cyfrowe zmieniają charakter przekazu oraz relacje między różnymi uczestnikami wymiany informacji w sieci, 6. wie jakie jest miejsce i rola mediów masowych w funkcjonowaniu nowoczesnego systemu społecznego, 7. zna najważniejsze teorie efektów mediów, użytkowania mediów oraz wpływu mediów na interakcje i środowisko społeczne. UMIEJĘTNOŚCI 1. potrafi rozpoznawać intencje nadawcy, czynniki i okoliczności warunkujące jego działanie, jawne i ukryte treści przekazu, wieloznaczność i wielopoziomowość struktur tekstowych, zależność tekstu od kontekstu, nastawienie i reakcje różnych grup odbiorców, możliwe i prawdopodobne efekty różnych przekazów w różnych społecznych układach odniesienia; 2. potrafi analizować działanie mechanizmów dyskursywnych, a w szczególności dekonstruować znaczenie komunikacyjnych zachowań człowieka, rekonstruować „modele mentalne” nadawcy, wzory interakcji komunikacyjnych „wymuszanych” przez przekazy, różne postacie władzy symbolicznej sprawowanej przez media, wyniki badań telemetrycznych; 3. umie wyjaśniać uwarunkowanie, przebiegi i następstwa procesów komunikacyjnych w skali mikro (interakcje interpersonalne), mazzo (interakcje w małych grupach) i makro (komunikowanie masowe w systemie społecznym), a także zmiany procesów komunikowania wynikające z rozwoju społeczeństwa sieciowego (Internet, konwergencja mediów, multimedialność). INNE KOMPETENCJE 1. rozumie działania i strategie komunikacyjne różnych aktorów społecznych kształtujących otaczającą rzeczywistość, 2. rozumie motywacje do podejmowania i prowadzenia działań komunikacyjnych w różnych sytuacjach społecznych i kontekstach medialnych zgodnych z podstawowymi normami społecznymi i standardami etycznymi, 3. dysponuje modelami pozwalającymi na programowanie własnej kariery zawodowej w świecie mediów, w tym zwłaszcza identyfikowanie głównych barier awansu zawodowego oraz wyznaczników sukcesu medialnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczenia przedmiotu poda każdorazowo prowadzący przedmiot w ramach następujących opcji 1. Wykład z przedmiotu teoria komunikowania masowego kończy się pisemnym egzaminem w formie testu jednokrotnego wyboru przeprowadzonego na platformie COME 2. W procesie zaliczenia przedmiotu oraz dopuszczenia do egzaminu w przedmiotu brana pod uwagę jest: a. aktywność na zajęciach b. obecność c. prace zaliczeniowe zadawane w trakcie semestru |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gruszczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gruszczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gruszczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gruszczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.