Ku pradziejowym źródłom matematycznego myślenia. Od paleolitu do starożytnej Grecji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DMMAT |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ku pradziejowym źródłom matematycznego myślenia. Od paleolitu do starożytnej Grecji |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Wykłady monograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników z archeologicznymi źródłami dotyczącymi kształtowania się postrzegania matematycznego i metrologicznego w pradziejach. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omawiane są źródła archeologiczne, od paleolitu po czasy historyczne, dotyczące problematyki kształtowania się liczby i miary w prahistorii. Omawiane będą takie świadectwa jak nacięcia na paleolitycznych kościach i wyrobach sztuki, paciorki, bliskowschodnie tokeny oraz pierwsze zapisy na tabliczkach glinianych, paciorki, druty i blaszki w okresie neolitu, megality i problematyka tzw. jardu megalitycznego, metalowe sztabki z różnych rejonów Starego Świata, metrologiczne zapisy administracyjne Bliskiego Wschodu, pierwsze wagi i ciężarki na Bliskim Wschodzie, Egipcie oraz w Europie, problematyka powstawania monety. Dodatkowo prezentowane będą treści filozoficzne, teoretyczne i metodologiczne pozwalające na interpretację tego typu znalezisk oraz opisanie procesu powstawania myślenia matematycznego w dziejach. |
Literatura: |
Carl B. Boyer i Uta C. Merzbach, A History of Mathematics, 3rd edition (Hoboken, N.J: Wiley, 2010). Alexander Marshack, „A Lunar-Solar Year Calendar Stick from North America”, American Antiquity 50, nr 1 (styczeń 1985): 27–51, https://doi.org/10.2307/280632. Tomasz Gralak, Architecture, Style and Structure in the Early Iron Age in Central Europe (PL: Uniwersytet Wrocławski and author, 2017), https://doi.org/10.23734/22.17.001. Karl Petruso, Ayia Irini: The Balance Weights : An Analysis of Weight Measurement in Prehistoric Crete and the Cycladic Islands (Mainz on Rhine: P. von Zabern, 1992). Michał Heller, Bóg i geometria: gdy przestrzeń była Bogiem (Copernicus Center Press, 2020). Majolie Lenerz-de Wilde, „Bronzezeitliche Zahlungsmittel”, Mitteilungen der Anthropologischen Gesellschaft in Wien 132 (2002): 1–23. Mihael Budja, „Clay Tokens - Accounting before Writing in Eurasia”, Dokumenta Praehistorica 25 (1998): 219–35. J. Peter Denny, „Cultural Ecology of Mathematics: Ojibway and Inuit Hunters”, w Native American Mathematics, red. Michael P. Closs (University of Texas Press, 1996), 129–80. Jacques Derrida, Edmund Husserl’s Origin of Geometry, an Introduction (Lincoln: University of Nebraska Press, 1989). Jens Hoyrup, In Measure, Number, and Weight: 3 Studies in Mathematics and Culture (Albany: State University of New York Press, 1994). John David Barrow - Pi Razy Drzwi. Szkice O Liczeniu, Myśleniu I Istnieniu. Denise Schmandt-Besserat, Jak powstało pismo (Warszawa: Agade, 2007). Edmund Husserl, Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna (Warszawa: vis-a- vis, 2017). Witold Kula, Miary i ludzie (Warszawa: Książka i Wiedza, 2004). Morley, I., & Renfrew, C. (Eds.). (2010). The Archaeology of Measurement: Comprehending Heaven, Earth and Time in Ancient Societies. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511760822 Richard Seaford, Money and the Early Greek Mind: Homer, Philosophy, Tragedy (Cambridge, UK ; New York: Cambridge University Press, 2004). Aleksander Dzbyński, From Seeberg to Colmar: Early mathematical concepts in prehistoric Europe at the interface between material culture, technology and metaphors, Prahistorische Zeitschrift, 2014, https://doi.org/10.1515/pz-2014-0001. Aleksander Dzbyński, Rytuał i porozumienie : racjonalne podstawy komunikacji i wymiany w pradziejach Europy Środkowej = Ritual and understanding : rational bases of communication and exchange in prehistoric Central Europe, Collectio Archaeologica Ressoviensis 8 (Rzeszów, 2008). Aleksander Dzbynski, The Power of the Line: Metaphor, Number and Material Culture in European Prehistory (Newcastle upon Tyne, 2013). |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy mają pogłębioną wiedzę o źródłach archeologicznych oraz ich roli w poznaniu wczesnych etapów myślenia matematycznego (K_W01). Mają poszerzoną wiedzę (K_W03), oraz podbudowaną teoretycznie z zakresu opisu i interpretacji tych źródeł (K_W04). Rozumieją potrzebę uwzględniania różnych dyscyplin, zarówno podejść humanistycznych, jak i ścisłych w badaniach nad liczbą i miarą w prahistorii (K_W10), oraz znają i rozumieją metody w nich stosowane (K_W14). 2 Potrafią dostrzegać złożone zależności pomiędzy omawianymi artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi (K_U07). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie lub egzamin (w zależności od potrzeb programowych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK-MON
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Zawada | |
Prowadzący grup: | Michał Zawada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.