Warsztat pracy naukowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DO2WAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat pracy naukowej |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Obowiązkowe przedmioty dla II roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia samodzielnej pracy badawczej poprzez krytyczne korzystanie ze źródeł i publikacji naukowych oraz właściwe komponowanie wypowiedzi z wykorzystaniem aparatu naukowego. Cel zajęć realizowany jest poprzez ćwiczenie umiejętności lektury publikacji naukowych, ich wykorzystywania w pracy badawczej, a także pisania własnych krótkich tekstów naukowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia maja na celu przygotowanie studentów do prowadzenia samodzielnej pracy badawczej w zakresie krytycznego korzystania ze źródeł i publikacji naukowych oraz właściwego komponowania własnej wypowiedzi z zastosowaniem aparatu naukowego. Cel zajęć realizowany jest częściowo poprzez wspólną dyskusję nt. takich kwestii, jak definicja i rodzaje pracy (publikacji) naukowej, jej struktura oraz inne elementy dyskursu naukowego, co da podstawy do rozwijania umiejętności krytycznej lektury i oceny publikacji naukowych oraz ich właściwego wykorzystywania w pracy badawczej. Duży nacisk podczas zajęć kładziony jest też na ćwiczenia praktyczne z zakresu konstruowania własnej wypowiedzi naukowej, co wiąże się ze skomponowaniem układu pracy, wyszukaniem informacji dot. stanu badań nad wybranym tematem, poprawnym zaprezentowaniem bazy źródłowej, a także stworzeniem aparatu naukowego (przypisów, spisu literatury), abstraktu, streszczenia, słów kluczowych i podpisów do materiału ilustracyjnego. Omawiane zagadnienia: 1. Cele i założenia publikacji naukowej w archeologii. Publikacja naukowa i popularnonaukowa. 2. Aparat naukowy: bibliografia, odsyłacze (systemy). 3. Terminologia naukowa i budowanie definicji (termin a pojęcie). 4. Źródło a opracowanie. Krytyka źródła, a polemika naukowa 5. Rodzaje archeologicznych tekstów naukowych (monografia, artykuł problemowy, sprawozdanie/raport, referat, esej, recenzja). 6. Struktura archeologicznej publikacji naukowej. 7. Budowa publikacji naukowej a funkcje poszczególnych rozdziałów. 8. Streszczenie, abstrakt, słowa kluczowe; sporządzanie notatki na podstawie krótkiego wykładu podczas zajęć. 9. Cytat, parafraza, odwołanie, polemika a autocytat, plagiat, autoplagiat; tekst naukowy jako własność intelektualna. 10. Kwerenda do tematu: rodzaje kwerend w archeologii; internetowe bazy danych bibliograficznych i repozytoria; ćwiczenie praktyczne z kwerendy do wybranego zagadnienia. 11. Prezentacja wyników badań: katalog (konstrukcja, zakres informacji), tabela, wykres, mapa, plan, rysunek/fotografia (elementy właściwie przygotowanej ilustracji). |
Literatura: |
J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1995. P. Siuda, P. Wasylczyk, Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Warszawa 2018. J. Świetlikowska, Dobry tekst naukowy, „Studia z Teorii Wychowania”, t. II, nr 1 (2), 2011, 172–193. T. Liśkiewicz, G. Liśkiewicz, Wprowadzenie do efektywnego publikowania naukowego. Jak przygotować, wysyłać i promować artykuł naukowy, Łódź 2014. Wskazówki EASE (Europejskiego Stowarzyszenia Redaktorów Naukowych) dla autorów i tłumaczy artykułów naukowych publikowanych w języku angielskim, tłum. S. Ufnalska, European Association of Science Editors. |
Efekty uczenia się: |
Student będzie w stanie rozróżnić tekst naukowy od nienaukowego. W samodzielnie przygotowanym tekście będzie umiał sporządzić spis literatury, odwołania oraz ilustracje wraz podpisami. Będzie umiał krytycznie ocenić inne prace i publikacje. Będzie w stanie nazwać i skomentować poszczególne elementy publikacji naukowej. W efekcie realizacji zajęć student: - pozna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu metodyki pracy naukowej w zakresie archeologii (K_W02; K W04); - pozna i zrozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11), a także pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego (K_W16); - będzie umiał wyszukiwać, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o zabytkach archeologicznych z wykorzystaniem literatury, mediów elektronicznych i innych źródeł (K_U01, K_U02);- będzie umiał samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U03); - będzie umiał zaplanować własną pisemną pracę naukową (K_U23); - będzie gotów dokonać krytycznej oceny archeologicznych publikacji naukowych (K_K04); - będzie miał świadomość potrzeby krytycznej analizy archeologicznych publikacji naukowych (K_K05); - zrozumie znaczenie problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową w zakresie wykorzystywania cudzych i tworzenia własnych opracowań naukowych (K_K11). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą dopuszczenia do zaliczenia zajęć jest obecność (dozwolone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione). Ocenie podlegać będzie: - aktywność podczas zajęć (20%), - przygotowanie krótkich wypowiedzi ustnych (40%), - przygotowanie krótkich prac pisemnych – zarówno w domu, jak i podczas zajęć (40%). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
KON
WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Szczepan Boral, Aneta Ciempa, Krzysztof Kaliszewski, Karolina Kościug, Justyna Ostapińska, Michał Zawada | |
Prowadzący grup: | Szczepan Boral, Aneta Ciempa, Krzysztof Kaliszewski, Karolina Kościug, Justyna Ostapińska, Michał Zawada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 80 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Ciempa, Krzysztof Kaliszewski, Karolina Kościug, Małgorzata Łozowska, Michał Zawada | |
Prowadzący grup: | Aneta Ciempa, Krzysztof Kaliszewski, Karolina Kościug, Małgorzata Łozowska, Michał Zawada | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.