Uniwersytet HEI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia rzeźby grecko-rzymskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-DWRZE
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia rzeźby grecko-rzymskiej
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Wykłady ogólnowydziałowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Wykład dotyczy rzeźby grecko-rzymskiej w układzie chronologicznym od okresu archaicznego (VIII-VI w. p.n.e.) po późną starożytność (IV w. n.e.). Prezentuje on ewolucję przedstawiania ludzi i bogów według uwarunkowań kulturowych i kryteriów formalnych, wskazując na różne ograniczenia rozwoju. Analizowana jest rzeźba pełna w brązie i kamieniu, reliefy oraz rzeźba architektoniczna. Jednocześnie dzieje rzeźby grecko-rzymskiej dają wgląd w specyfikę sztuki antycznej i jej przekształcenia, które zadecydowały o kształcie sztuki europejskiej w późniejszych epokach.

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

Od małej plastyki okresu geometrycznego do dużych form stylu "dedalickiego";

Studium anatomii i ruchu kurosów i kor w okresie archaicznym;

Rzeźba architektoniczna - ewolucja dekoracji frontonów i fryzów figuralnych;

Nowa jakość rzeźb w świątyni Zeusa w Olimpii;

Kritios, Myron, Kalamis, Pitagoras i ich rzeźby w stylu surowym;

Prawdziwa rzeźba grecka, czyli o zachowanych brązach z okresu klasycznego;

Poliklet i jego kanon - prawda czy iluzja?;

Co tak naprawdę wiemy o Fidiaszu i jego Partenonie;

Sztuka żałoby - stele i mauzolea;

Praksyteles i Skopas, czyli sztuka wyrażania emocji i uczuć w rzeźbie;

Grecja w IV w. p.n.e. i narodziny sztuki zaangażowanej inaczej;

Lizyp - genialny rzeźbiarz, który stworzył w sztuce nową epokę (hellenistyczną);

Między "klasycyzmem" i "barokiem" w świecie greckim III-I w. p.n.e.;

Treść, czy forma? Czy naprawdę istniała sztuka rzymska?;

"Relief historyczny" i opowiadanie w sztuce;

August i potęga obrazów;

Rzeźba na usługach propagandy w Cesarstwie rzymskim;

Sztuka grobowa (urny, sarkofagi, rzeźby) jako autoprezentacja zmarłych;

Wiek niepokoju (III w. n.e.) w sztuce antycznej;

Nowa duchowość, nowa sztuka (symboliczna?) w IV w. n.e.;

Czy istniała sztuka chrześcijańska, a może tylko tematyka chrześcijańska w sztuce antycznej?

Literatura:

E. Makowiecka, Sztuka grecka, Warszawa 2009,

E. Makowiecka, Sztuka Rzymu. Od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010,

E. Papuci-Władyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001,

J. Boardman, Sztuka grecka, Toruń 1999,

Ch.M. Havelock, Sztuka hellenistyczna. Sztuka świata starożytnego od śmierci Aleksandra Wielkiego do bitwy pod Akcjum, Warszawa 1972,

T. Hoelscher, Sztuka rzymska: język obrazowy jako system semantyczny, Poznań 2011,

J.A. Ostrowski, Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa-Kraków 1999,

P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999,

E. Flaig, Zrytualizowana polityka. Znaki, gesty i władza w starożytnym Rzymie, Poznań 2013,

P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2008,

P. Veyne (red.), Historia życia prywatnego, t. 1, Wrocław 2005,

F. Kolb, Ideał późnoantycznego władcy, Poznań 2008,

F.W. Deichmann, Archeologia chrześcijańska, Warszawa 1994.

T. Wujewski, Życie starożytnych posągów, Poznań 2017.

Efekty uczenia się:

Zajęcia dostarczają wiedzy o podstawowych zabytkach sztuki starożytnej Grecji i Rzymu ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych pytań stawianych im przez uczonych. Chociaż uwaga skoncentrowana jest na rzeźbie w jej różnych formach, to jednak wskazane są także inne źródła, przede wszystkim literackie, ważne dla warsztatu pracy archeologa klasycznego. W szczególności student uzyskuje podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji ważnej kategorii źródeł archeologicznych (K_W 03), potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi (K_U 09) i jest świadomy konieczności wykorzystywania różnych źródeł w swojej pracy (K_K 02).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny polegający głównie na rozpoznawaniu dzieł sztuki.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 60 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Mańkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Mańkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb-hei.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)