Archeologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DWSPOL |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Wykłady ogólnowydziałowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Założenia (opisowo): | Założeniem wykładu jest to, że źródła archeologiczne mogą być podstawą poznania struktury społecznej dawnej ludności. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z możliwościami badań dawnych społeczeństw na podstawie źródeł archeologicznych. Wykład składa się z trzech bloków tematycznych. Blok pierwszy dotyczy zagadnień wstępnych: terminologii, podstawowej problematyki badawczej, źródeł, metodyki badań, historii archeologii społecznej oraz uzasadnienia jej znaczenia w badaniach historycznych. Blok drugi poświęcony jest omówieniu dawnych struktur społecznych na podstawie wybranych przykładów z uwzględnieniem roli jednostki. W trzeciej części wykładu zostaną przedstawione najważniejsze kryteria podziałów społecznych. Podsumowaniem całości będzie odpowiedź na pytania: 1. w jakim stopniu źródła archeologiczne są odzwierciedleniem tych podziałów i w jakim stopniu umożliwiają one rekonstrukcję struktury wewnętrznej badanej społeczności? 2. w jakim stopniu wyniki badań z zakresu archeologii społecznej mogą być/są wykorzystywane w badaniach współczesnych społeczeństw oraz w działaniach politycznych? |
Pełny opis: |
Archeologia społeczna zajmuje się badaniem dawnych społeczeństw: ich historią, strukturą, znaczeniem politycznym, gospodarczym i kulturowym. Podstawą źródłową archeologii społecznej są źródła archeologiczne. Jednak archeologia społeczna jest nauką interdyscyplinarną korzystającą w dużej mierze z osiągnieć różnych nauk historycznych, socjologii, antropologii kulturowej oraz nauk przyrodniczych i ścisłych. Wykład podzielono na trzy bloki tematyczne. • Blok pierwszy – zagadnienia wstępne 1. Archeologia społeczna jako nauka: terminologia, podstawowa problematyka badawcza, źródła, metodyka badań, interpretacja wyników badań. 2. Archeologia społeczna jako nauka interdyscyplinarna. 3. Historia archeologii społecznej i jej znaczenie w badaniach historycznych. • Blok drugi – dawne struktury społeczne na podstawie wybranych przykładów. 4. Społeczeństwa łowiecko-zbierackie. 5. Społeczeństwa rolnicze. 6. Społeczeństwa koczownicze. 7. Społeczeństwa miejskie. 8. Rola jednostki w dawnych strukturach społecznych. 9. Niewolnictwo. • Blok trzeci - kryteria podziałów społecznych. 10. Pochodzenie społeczne, pochodzenie etniczne, status majątkowy. 11. Religia jako jedno z podstawowych kryteriów podziałów społecznych. 12. Płeć człowieka w kontekście badań społecznych. 13. Wykształcenie i sposób komunikacji jako kryteria podziałów społecznych. 14. Wiek, stan zdrowia, wygląd człowieka w kontekście badań społecznych. 15. Wykluczenie społeczne. Przyczyny, formy i skutki. • Uzupełnienie i podsumowanie 1. Rola zwierząt w życiu społecznym człowieka. 2. Źródła archeologiczne jako odzwierciedlenie struktur społecznych. 3. Udział archeologii społecznej we współczesnych badaniach socjologicznych oraz ich wpływ na działania polityczne. |
Literatura: |
Gamble C., The palaeolithic societies of Europe, Cambridge 2002. Meskell L., Preucel R.W. (red.), Companion to Social Archaeology, Oxford 2004. Minta-Tworzowska D., Zmienność kulturowa i społeczna w ujęciu archeologii, Przegląd Archeologiczny, 59, 2011, s. 5-26. Renfrew C., Approaches to Social Archaeology, Edinburgh 1984. Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie, Metody, Praktyka, Warszawa 2002. Tabaczyński St., Marciniak A., Cyngot D., Zalewska A. (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań 2012. Podany spis literatury zostanie uzupełniony w trakcie realizacji programu zajęć. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 – zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii społecznej. K_W06 – ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych i średniowiecznych obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii społecznej. K_W08 – ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju dawnych społeczeństw oraz jego głównych strategiach adaptacji, m.in. do różnych warunków środowiskowych, geopolitycznych itp. K_W11- ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii społecznej oraz jej roli w badaniach archeologicznych, historycznych i antropologicznych. Ponadto ma świadomość: że badania z zakresu archeologii społecznej mają charakter badań interdyscyplinarnych; że stanowiska archeologiczne są potencjalnie bogatym źródłem informacji o dawnych społeczeństwach. Umiejętności – absolwent potrafi: K_U01 – wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach związanych z archeologią społeczną i o ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji. K_U02 - samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne związane z archeologą społeczną dobierając właściwe metody analityczne, dokonując ich krytycznej analizy i twórczej interpretacji. K_U03 – kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień społecznych. K_U07 – wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami społecznymi. Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: K_K01 – wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz do konfrontowania jej z opiniami ekspertów. K_K02 – uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źrodeł pisanych związanych z archeologią społeczną jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości. K_K03 – oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka, w tym poznawania dawnych społeczności. K_K04 – krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość ich wieloaspektowej interpretacji K_K05 – wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka, w tym historii społeczeństw. K_K06 – upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, w tym historii dawnych społeczeństw i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności. K_K07 – krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. K_K08 – inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych, w tym badań dawnych społeczeństw. K_K11 – propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowania decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, które mogą być podstawą źródłową archeologii społecznej. K_K12 – uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym w badaniach społecznych. K_K16 – jest gotów do rozwijania dorobku archeologii, w tym archeologii społecznej i podtrzymywania etosu zawodu archeologa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kończy się egzaminem. Podstawą zaliczenia zajęć jest zdany egzamin i obecność na zajęciach. Egzamin odbędzie się w trybie stacjonarnym, w formie pisemnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.