Historia idei i teorii politycznych w XIX i XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-00HITP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia idei i teorii politycznych w XIX i XX wieku |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dokładna analiza i omówienie fragmentów najważniejszych dzieł z zakresu dziewiętnasto- i dwudziestowiecznej filozofii politycznej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć, na które składają się wykład i ćwiczenia, omówione zostaną teksty stanowiące podstawę trzech kierunków myśli nowoczesnej: liberalizmu, konserwatyzmu i socjalizmu. Refleksja nad tekstami XIX i XX-wiecznych myślicieli, wiedza uzyskana podczas wykładów oraz dyskusje prowadzone w ramach ćwiczeń pozwolą studentom zrozumieć główne nurty zmian kulturowych w Europie ostatnich dwóch stuleci, poznać logikę świadomości i działania rewolucyjnego i zrozumieć procesy tworzenia się mechanizmów demokracji parlamentarnej. Program zajęć umożliwi także poznanie źródeł scjentystycznego poglądu na świat i jego politycznych konsekwencji, tworzenia się kapitalizmu, a także zarysowanie głównych założeń koncepcji nowoczesności w ramach liberalizmu, komunizmu i faszyzmu. Ważnym elementem zajęć będzie poznanie elementów składowych systemów: totalitarnego i autorytarnego, a także źródeł współczesnego nacjonalizmu. W ramach zajęć studenci będą ćwiczyć się w sztuce dyskusji, a także pisania – jednym z elementów zaliczenia jest przygotowanie eseju na wybrany temat związany z tematyką zajęć. Przedmioty powiązane: • Filozofia, Historia filozofii • Historia myśli socjologicznej • Historia Idei |
Literatura: |
1) Johann Gottfried Herder Rozprawa o pochodzeniu jezyka, w: J.G Herder, Wybór pism, p.red. T.Namowicza, Wrocław 1987, ss.59-132. 2) Immanuel Kant O wiecznym pokoju: zarys filozoficzny, WUWr 1995 albo w: Rozprawy z filozofii historii, Wyd.ANTYK, Kęty 2005 3) Georg Friedrich W. Hegel Ustrój Niemiec i inne pisma polityczne, Aletheia 1994 4) Edmund Burke Rozważania o rewolucji we Francji, ZNAK 1994, WUW 2008 5) Eseje Polityczne Federalistów, ZNAK 1999 6) Alexis de Tocqueville O demokracji w Ameryce, PIW 1976, ZNAK 1996, Aletheia 2005 7) John S. Mill O wolności, Warszawa 1999 8) Karol Marks 18 Brumaire Ludwika Bonaparte, Książka i wiedza 1949, 1980, wyd. Kryt.Politycznej 2011 9) Max Weber Polityka jako zawód i powołanie, ZNAK 1998, NOWa 1989, 10) Gustave Le Bon Psychologia rozwoju narodów, VIDI 1999, Psychologia socjalizmu, PWH Nepo 1997 11) José Ortega y Gasset Bunt mas , MUZA 1995, PWN 1982 12) Carl Schmitt Pojęcie polityczności w: Teologia polityczna i inne pisma, ZNAK 2000 13) Michael Oakeshott O postępowaniu człowieka, PWN 2008 14) Hannah Arendt Korzenie totalitaryzmu, WAiP 2008 15) Alasdair MacIntyre Dziedzictwo cnoty: studium z teorii moralności, PWN 1996 16) John Gray Liberalizm, ZNAK 1994 17) Daniel Bell Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, PWN 1994 18) Samuel Huntington Trzecia fala demokratyzacji, PWN 1994, 2009 W każdym przypadku wybór z danej pozycji |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi: • wskazać elementy charakterystyczne dla trzech kierunków myśli nowoczesnej: liberalizmu, konserwatyzmu i socjalizmu • zaprezentować proces tworzenia się mechanizmu demokracji parlamentarnej oraz gospodarowania kapitalistycznego • przedstawić główne nurty zmian kulturowych w Europie w XIX I XX wieku • wyjaśnić wpływ różnych nurtów intelektualnych na kształtowanie się idei politycznych • Opisać logikę świadomości i działania rewolucyjnego • Wskazać elementy scjentystycznego poglądu na świat, wymienić jego polityczne konsekwencje oraz wskazać negatywne skutki dla politycznego myślenia • Wyliczyć elementy składające się na system totalitarny i odróżniać go od systemu autorytarnego • Zarysować główne założenia koncepcji nowoczesności w ramach liberalizmu, komunizmu i faszyzmu • Pokazać ewolucję współczesnego nacjonalizmu i wymienić jego źródła • dokonać samodzielnej analizy tekstów wybranych myślicieli XIX i XX wieku, poświęconych zagadnieniom polityki, władzy, suwerenności, • dokonać interpretacji wybranych tekstów, zagadnień, przytaczać argumenty wynikające z przedstawionych w nich koncepcji |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin – znajomość zagadnień omawianych podczas zajęć i opisanych w lekturach Zaliczenie z ćwiczeń PRZEDMIOT 60 GODZIN (30 GODZIN WYKŁADU I 30 GODZIN ĆWICZEŃ) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 70 miejsc
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paula Ambroziak, Mieczysław Łasica, Franciszek Mulica, Remigiusz Sznajder | |
Prowadzący grup: | Paula Ambroziak, Mieczysław Łasica, Franciszek Mulica, Remigiusz Sznajder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.