Uniwersytet HEI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuki wizualne w ujęciu strukturalnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-00SWWUS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuki wizualne w ujęciu strukturalnym
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza studenta w zagadnienia społeczno-kulturowego funkcjonowania sztuk plastycznych.

Pełny opis:

Zakres tematyczny

1. Wstęp: Strukturalność i antystrukturalność sztuki współczesnej

2. Pole sztuki i świat sztuki – perspektywa instytucjonalna

3. Historyczność pola sztuki

4. Sztuka a stratyfikacja społeczna

5. Estetyzacja rzeczywistości i nadprodukcja obrazów

6. Sztuka i konsumpcja

7. Makdonaldyzacja sztuki, muzeów i galerii

8. Sztuka i reklama

9. Sztuka jako segment przemysłu kulturowego i gospodarki kreatywnej

10. Sztuka i polityka

11. Sztuki plastyczne vs społeczeństwo i kultura współczesnej Polski

12. Sztuka współczesna, filozofia, nauka – wzajemne relacje

13. Dyskurs terapeutyczny w sztuce

14. Sztuka jako projekt refleksyjnego „ja”

15. Podsumowanie

Literatura:

A. C. Danto 2006, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków, s. 35 – 46.

P. Bourdieu, L.J.D. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001, s. 77 – 99.

M. Golka, Socjologia sztuki, Warszawa 2008, Rozdział 3. Obieg sztuki, s. 96 – 144.

P. Bourdieu 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa, s. 9 – 16, 323 – 364.

U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 2008, s. 66 – 98, 187 – 220.

W. Welsch, Estetyka poza estetyką, Kraków 2005, s. 75 – 111.

N. Mirzoeff, Czym jest kultura wizualna?, w: M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka [red.], Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków 2012, s. 158 – 192.

S. Lash, C, Lurry, Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy, Kraków 2011, s. 11 – 57, 91 -114.

D. Hyslop, Dziesięciolecie Tate Modern w Londynie – kultura i rewitalizacja miasta, w: D. Folga- Januszewska i B. Gutowski [red.], Ekonomia muzeum, Kraków 2011, s. 27 – 30.

D. Throsby, Ekonomika kultury i polityka kulturalna: co łączy te dziedziny, w: B. Jung [red.], Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki, Warszawa 2011, s. 33 – 44

M. Hutter, Kultura w gospodarce ery kreatywności i doznań, w: B. Jung [red.]…, dz. cyt., s. 45 – 54.

P. Kern, Polityka kulturalna: nowe trendy w Europie, B. Jung [red.]…, dz. cyt., s. 55 – 69.

T. Holert, Dizajn i nerwowość,w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, s. 17 – 32.

M. Wigley, Co się stało z projektowaniem totalnym w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, ,s. 33 – 55.

M. Krajewski, Praca rąk we współczesnej sztuce. Manualność jako metafora, w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, s. 57 – 69.

T. Bierkowski, Czy potrzebujemy projektowania zaangażowanego, w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, s. 71 – 81.

C. Duncan, Muzeum sztuki jako rytuał, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005, s.279 – 298.

D. Głazek, Muzeum – rytuały i preparaty z organizmu sztuki, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005, s. 299 – 312.

V. Newhouse, W stronę nowego muzeum, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005, s. 589 – 632.

A.M. Chołdzyński, Architektura współczesna i muzea, w: D. Folga- Januszewska i B. Gutowski [red.], Ekonomia muzeum, Kraków 2011, s. 67 - 68.

M. Pabich, Ekonomika architektury i przestrzeni muzealnej, w: D. Folga- Januszewska…, dz. cyt., s. 69 – 75.

G. Ritzer, Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2001, s. 46 – 47.

S.Dietz, Kuratorstwo (w) sieci, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki…, dz. cyt., s. 655 – 684.

J. Clair, Kryzys muzeów, Kraków 2009, s. 33 – 60, 95 – 96

J. Rancière, Estetyka jako polityka, Warszawa 2007, s. 21 - 39.

J. Rancière, Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, Kraków 2009, s. 37 – 55.

P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu, Poznań 2011, s. 209 - 269.

A. Turowski, Polska, kraj formy osłabionej, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli gdzie?, Warszawa 2006 (katalog wystawy), s. 10 – 15.

E. Mikina, Gdzie?, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli ..., dz. cyt., s. 22 – 30.

B. Czubak, W Polsce czyli gdzie?, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli…, dz. cyt., s. 42- 55.

P. Możdżyński, Dlaczego nie rozumiemy sztuki współczesnej?, Portal Gazety Wyborczej,

http://wyborcza.pl/1,112588,10287125,Dlaczego_nie_rozumiemy_sztuki_wspolczesnej_.html

Literatura nadobowiązkowa

J. Baudrillard, Spisek sztuki, Warszawa 2006.

Z. Bauman, Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy, w: Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000, s. 155 – 164.

M. Carlson, Performans, Warszawa 2007.

M. Golka, Socjologia sztuki, Warszawa 2008.

N. Heinich, Socjologia sztuki, Warszawa 2010.

R.W. Kluszczyński, Awangarda w ponowoczesności, w: „Kultura Współczesna” nr 1 (39) 2004, s. 126 – 137.

M. Korzeniowska-Marciniak, Międzynarodowy rynek sztuki, Kraków 2001.

J.F. Lyotard, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1996, s. 47 – 61.

J.F. Lyotard, Filozofia i malarstwo w epoce eksperymentu, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm… dz.cyt., s. 62 – 80.

A. Matuchniak-Krasuska Gust i kompetencja. Społeczne zróżnicowanie recepcji malarstwa, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1988.

P. Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Warszawa 2011.

S. Ossowski, Wybór pism estetycznych, Kraków 2005.

P. Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011.

M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005.

Ł. Ronduda, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków 2006.

A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945 – 2005, Warszawa 2006.

W. Welsch, Narodziny filozofii postmodernistycznej z ducha sztuki modernistycznej, w: R. Nycz (red.), Odkrywanie modernizmu…, dz.cyt., s. 429 – 461.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

- potrafi sformułować podstawowe zagadnienia socjo-kulturowe dotyczące sztuk plastycznych XX i XXI wieku;

- posiada wiedzę z zakresu mediów i kierunków artystycznych;

- potrafi dokonywać samodzielnej interpretacji współczesnego dzieła sztuki;

- posiada wiedzę z zakresu różnych nurtów krytyki artystycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy semestralnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Kuprijaniuk
Prowadzący grup: Mateusz Kuprijaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb-hei.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0 (2025-04-03)