Sztuki wizualne w ujęciu strukturalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-00SWWUS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuki wizualne w ujęciu strukturalnym |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza studenta w zagadnienia społeczno-kulturowego funkcjonowania sztuk plastycznych. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny 1. Wstęp: Strukturalność i antystrukturalność sztuki współczesnej 2. Pole sztuki i świat sztuki – perspektywa instytucjonalna 3. Historyczność pola sztuki 4. Sztuka a stratyfikacja społeczna 5. Estetyzacja rzeczywistości i nadprodukcja obrazów 6. Sztuka i konsumpcja 7. Makdonaldyzacja sztuki, muzeów i galerii 8. Sztuka i reklama 9. Sztuka jako segment przemysłu kulturowego i gospodarki kreatywnej 10. Sztuka i polityka 11. Sztuki plastyczne vs społeczeństwo i kultura współczesnej Polski 12. Sztuka współczesna, filozofia, nauka – wzajemne relacje 13. Dyskurs terapeutyczny w sztuce 14. Sztuka jako projekt refleksyjnego „ja” 15. Podsumowanie |
Literatura: |
A. C. Danto 2006, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków, s. 35 – 46. P. Bourdieu, L.J.D. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001, s. 77 – 99. M. Golka, Socjologia sztuki, Warszawa 2008, Rozdział 3. Obieg sztuki, s. 96 – 144. P. Bourdieu 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa, s. 9 – 16, 323 – 364. U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 2008, s. 66 – 98, 187 – 220. W. Welsch, Estetyka poza estetyką, Kraków 2005, s. 75 – 111. N. Mirzoeff, Czym jest kultura wizualna?, w: M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka [red.], Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków 2012, s. 158 – 192. S. Lash, C, Lurry, Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy, Kraków 2011, s. 11 – 57, 91 -114. D. Hyslop, Dziesięciolecie Tate Modern w Londynie – kultura i rewitalizacja miasta, w: D. Folga- Januszewska i B. Gutowski [red.], Ekonomia muzeum, Kraków 2011, s. 27 – 30. D. Throsby, Ekonomika kultury i polityka kulturalna: co łączy te dziedziny, w: B. Jung [red.], Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki, Warszawa 2011, s. 33 – 44 M. Hutter, Kultura w gospodarce ery kreatywności i doznań, w: B. Jung [red.]…, dz. cyt., s. 45 – 54. P. Kern, Polityka kulturalna: nowe trendy w Europie, B. Jung [red.]…, dz. cyt., s. 55 – 69. T. Holert, Dizajn i nerwowość,w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, s. 17 – 32. M. Wigley, Co się stało z projektowaniem totalnym w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, ,s. 33 – 55. M. Krajewski, Praca rąk we współczesnej sztuce. Manualność jako metafora, w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, s. 57 – 69. T. Bierkowski, Czy potrzebujemy projektowania zaangażowanego, w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, s. 71 – 81. C. Duncan, Muzeum sztuki jako rytuał, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005, s.279 – 298. D. Głazek, Muzeum – rytuały i preparaty z organizmu sztuki, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005, s. 299 – 312. V. Newhouse, W stronę nowego muzeum, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005, s. 589 – 632. A.M. Chołdzyński, Architektura współczesna i muzea, w: D. Folga- Januszewska i B. Gutowski [red.], Ekonomia muzeum, Kraków 2011, s. 67 - 68. M. Pabich, Ekonomika architektury i przestrzeni muzealnej, w: D. Folga- Januszewska…, dz. cyt., s. 69 – 75. G. Ritzer, Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2001, s. 46 – 47. S.Dietz, Kuratorstwo (w) sieci, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki…, dz. cyt., s. 655 – 684. J. Clair, Kryzys muzeów, Kraków 2009, s. 33 – 60, 95 – 96 J. Rancière, Estetyka jako polityka, Warszawa 2007, s. 21 - 39. J. Rancière, Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, Kraków 2009, s. 37 – 55. P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu, Poznań 2011, s. 209 - 269. A. Turowski, Polska, kraj formy osłabionej, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli gdzie?, Warszawa 2006 (katalog wystawy), s. 10 – 15. E. Mikina, Gdzie?, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli ..., dz. cyt., s. 22 – 30. B. Czubak, W Polsce czyli gdzie?, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli…, dz. cyt., s. 42- 55. P. Możdżyński, Dlaczego nie rozumiemy sztuki współczesnej?, Portal Gazety Wyborczej, http://wyborcza.pl/1,112588,10287125,Dlaczego_nie_rozumiemy_sztuki_wspolczesnej_.html Literatura nadobowiązkowa J. Baudrillard, Spisek sztuki, Warszawa 2006. Z. Bauman, Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy, w: Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000, s. 155 – 164. M. Carlson, Performans, Warszawa 2007. M. Golka, Socjologia sztuki, Warszawa 2008. N. Heinich, Socjologia sztuki, Warszawa 2010. R.W. Kluszczyński, Awangarda w ponowoczesności, w: „Kultura Współczesna” nr 1 (39) 2004, s. 126 – 137. M. Korzeniowska-Marciniak, Międzynarodowy rynek sztuki, Kraków 2001. J.F. Lyotard, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1996, s. 47 – 61. J.F. Lyotard, Filozofia i malarstwo w epoce eksperymentu, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm… dz.cyt., s. 62 – 80. A. Matuchniak-Krasuska Gust i kompetencja. Społeczne zróżnicowanie recepcji malarstwa, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1988. P. Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Warszawa 2011. S. Ossowski, Wybór pism estetycznych, Kraków 2005. P. Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011. M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005. Ł. Ronduda, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków 2006. A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945 – 2005, Warszawa 2006. W. Welsch, Narodziny filozofii postmodernistycznej z ducha sztuki modernistycznej, w: R. Nycz (red.), Odkrywanie modernizmu…, dz.cyt., s. 429 – 461. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - potrafi sformułować podstawowe zagadnienia socjo-kulturowe dotyczące sztuk plastycznych XX i XXI wieku; - posiada wiedzę z zakresu mediów i kierunków artystycznych; - potrafi dokonywać samodzielnej interpretacji współczesnego dzieła sztuki; - posiada wiedzę z zakresu różnych nurtów krytyki artystycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy semestralnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kuprijaniuk | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kuprijaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.