Jak pisać historię LGBT+?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10JPHLGBT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Jak pisać historię LGBT+? |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W jaki sposób pisać historię LGBT+? Z jakimi trudnościami teoretycznymi i praktycznymi trzeba się zmierzyć, badając historię i tożsamości osób nieheteronormatywnych? Cel zajęć będzie dwojaki: spotkanie się z badaczkami i badaczami, którzy zajmują się tą tematyką od lat i mogą podzielić się z nami swoimi dotychczasowymi odkryciami i obserwacjami, a także wymyślenie i rozpoczęcie nowego badania. |
Pełny opis: |
Jak pisano do tej pory historię ruchów LGBT+? Co do współczesnych nauk społecznych wniosły badania uwzględniające doświadczenia osób nieheteronormatywnych? Z jakimi trudnościami teoretycznymi i praktycznymi trzeba się zmierzyć, badając historię i tożsamości osób nieheteronormatywnych? Jak pisać historię LGBT+? Cel zajęć będzie dwojaki: spotkanie się z badaczkami i badaczami, którzy zajmują się tą tematyką od lat i mogą podzielić się z nami swoimi dotychczasowymi odkryciami i obserwacjami, a także wymyślenie i rozpoczęcie nowych projektów badawczych, wśród nich kilkuletniego badania, którego zamierzeniem będzie przyjrzenie się historii LGBT+ w Polsce. Zajęcia poświęcone będą następującym zagadnieniom: I. LGBT+ czyli kto? II. Inspiracje metodologiczne: 1) Instytut Gospodarstwa Społecznego (pamiętniki bezrobotnych, pamiętniki chłopów) 2) Szymon Dubnow i projekt zamlingu; badania prowadzone przez YIVO 3) socjologia tożsamości 4) historia mówiona 5) mikrohistoria III. Problemy metodologiczne związane z charakterem źródeł: 6) archiwa represji (źródła policyjne), 7) literatura piękna, film, 8) antropologia, psychologia, medycyna i dyskurs naukowy, 9) źródła produkowane przez ruch LGBT+ (instytucjonalizacja ruchu, głosy słyszane i niesłyszane), 10) historia mówiona (wartość wspomnień osobistych), IV. Co historia LGBT+ zmienia w naszym rozumieniu nauk społecznych? V. Przygotowanie własnego projektu badawczego |
Literatura: |
Krótka lista lektur (do poszerzenia, zależnie od sugestii i zainteresowań uczestników i uczestniczek zajęć): - L. Krzywicki (oprac.), Pamiętniki chłopów, - M. Melchior, Społeczna tożsamość jednostki, - L. Jockusch, Collect and Record!, - M. Foucault, Historia seksualności, - A. Portelli, ‘Oral History in Italy’, - C. Ginzburg, Ser i robaki (wstęp), ‘The Inquisitor as Anthropologist’, - D. Boyarin, D. Itzkovitz, A, Pellegrini, (eds), Queer Theory and the Jewish Question. - M. Briki, Psychiatrie et homosexualité. Lectures médicales et juridiques de l'homosexualité dans les sociétés occidentales de 1850 à nos jours. - M. B. Duberman, M. Vicinus, G. Chauncey Jr (red.), Hidden from History: Reclaiming the Gay and Lesbian Past, - J. Loughery, The Other Side of Silence: Men's Lives & Gay Identities. A Twentieth-Century History, - R. Aldrich (red.), Geje i lesbijki: życie i kultura, tłum. P. Nowakowski, - R. B. Parkinson, A Little Gay History. Desire and Diversity Across the World, - M. Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, - J. Boswell, The Marriage of Likeness. Same-Sex Unions in Pre-Modern Europe, - D.M. Halperin, How to Do the History of Homosexuality, - J.N. Katz, The Invention of Heterosexuality, - G. Kent, G. Hekma, The Pursuit of Sodomy. Male Homosexuality in Enlightenment Europe, - Ch. Mounsey, Developments in the Histories of Sexualities. In Search of the Normal, 1600-1800. |
Efekty uczenia się: |
K_W05 zna w pogłębionym zakresie zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej K_W12 zna mechanizmy funkcjonowania języka i mowy w kontekście antropologicznym, socjologicznym i przyrodniczych K_U02 potrafi w pogłębionym i szerokim zakresie dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac K_U04 posiada umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność podczas zajęć, praca pisemna (zarys badań i/lub wstępna relacja z badań). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Łasica, Franciszek Mulica | |
Prowadzący grup: | Franciszek Mulica | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.