Uniwersytet HEI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawa człowieka 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-10PCZ1
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prawa człowieka 1
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zadaniem przedmiotu jest prezentacja założeń teoretycznych systemu praw człowieka, prezentacja uniwersalnego i europejskiego systemu ochrony praw człowieka, orzecznictwa w tym zakresie, oraz funkcjonowania aparatu sprawiedliwości w omawianym zakresie.

Pełny opis:

Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką międzynarodowego systemu ochrony praw człowieka w kontekście teorii i dyskusji założeń współczesnej demokracji liberalnej. W trakcie wykładu prezentowane są założenia uniwersalnego i europejskiego systemu ochrony praw człowieka ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i jej wykładni czynionej przez Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu. Omawiany jest ponadto sposób funkcjonowania Trybunału i zasady korzystania z jego kompetencji.

Ćwiczenia: celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy w zakresie pojęć, genezy, a także rozwoju idei praw człowieka. Zrozumienie kontekstu społeczno-kulturowego omawianych zjawisk, a także teoretycznych podstaw organizacji i funkcjonowania instytucji podejmujących problematykę praw człowieka.

Literatura:

Andrzej Redelbach „Prawa naturalne – prawa człowieka – wymiar sprawiedliwości”, Tonik, Toruń 2000 (od rozdziału 3)

Marek A. Nowicki „Wokół Konwencji Europejskiej”, Biblioteka Palestry, Warszawa 1992

Marek A. Nowicki „Kamienie milowe. Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka”, Scholar, 1997

Piotr Hofmański „Europejska Konwencja Praw Człowieka i jej znaczenie dla prawa karnego”, Temida 2, 1993

„Prawa człowieka, tolerancja i jej granice”, red. I. Jakubowska-Branicka, ISNS UW Warszawa 2002

I. Jakubowska-Branicka „Granice praw i wolności. Orzecznictwo Trybunału Praw człowieka”

I. Jakubowska-Branicka „Prawa Człowieka – tolerancja i jej granice. Czy jesteśmy tolerancyjni”

Prawa człowieka w UE: Można korzystać z podręcznika Grażyny Michałowskiej „Ochrona Praw człowieka w Radzie Europy i w Unii Europejskiej”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007 oraz aktualne dokumenty UE dotyczące praw człowieka

M. Walzer „O tolerancji” PIW, Warszawa 1999 (koniecznie rozdział 1 i 2)

„O tolerancji we współczesnej demokracji liberalnej”, red. I. Jakubowska-Branicka, TRIO, Warszawa 2010

Efekty uczenia się:

Uczestnik zajęć:

1. ma podstawową wiedzę z zakresu teorii praw człowieka jako podstawy normatywnej współczesnej demokracji liberalnej, znajomość uniwersalnego i regionalnych systemów ochrony praw człowieka; orzecznictwa i funkcjonowania Trybunału Praw Człowieka; dylematów granic praw i wolności w paradygmacie współczesnej demokracji liberalnej.

2. ma wiedzę o systemie aksjologicznym leżącym u podstaw współczesnej demokracji liberalnej

3. potrafi prawidłowo interpretować i analizować zjawiska społeczne w kontekście teorii i prawa praw człowieka

4. potrafi wykorzystywać zdobyta wiedzę dla układania strategii rozwiązywania problemów społecznych w omawianym zakresie

5. potrafi tworzyć projekty społeczne w zakresie realizacji prawa praw człowieka

6. potrafi wskazać i zdefiniować elementy systemu prawnego oraz działań społecznych niezgodne z paradygmatem aksjologii współczesnej demokracji liberalnej.

7. posiada umiejętność analizy zagrożeń i wyzwań dla idei praw człowieka we współczesnym świecie oraz umiejętność kreowania zasad relacji państwo- jednostka oraz pomiędzy jednostkami, często reprezentującymi różne kultury, zgodnie z paradygmatem międzynarodowego prawa praw człowieka

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena ciągła – uwzględniająca obecność na zajęciach i aktywność

2. Egzamin pisemny

30 godzin kontaktowych

25 godzin przygotowania do egzaminu

25 godzin – przygotowanie do zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Chmielewska
Prowadzący grup: Ewa Chmielewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.
ul. Demo 1
01-234 Demo
tel: +48 123 456 789 https://usosweb-hei.demo.usos.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0 (2025-04-03)