Współczesne teorie socjologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-31WSTS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne teorie socjologiczne |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Przedmiot podsumowuje podstawowe wątki i problemy w ramach współczesnych teorii socjologicznych (głównie II poł XX wieku i początek XXI w.). Problemy rozpatrywane są pod względem ich przydatności do analizy współczesnego rozumienia zjawisk społecznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot podsumowuje podstawowe wątki i problemy w ramach współczesnych teorii socjologicznych (głównie II poł XX wieku i początek XXI w.). Problemy rozpatrywane są pod względem ich przydatności do analizy współczesnego rozumienia zjawisk społecznych. Zagadnienia socjologiczne dyskutowane w ramach zajęć obejmują m.in. teorie funkcjonalne, konfliktowe, teorie wymiany, teorie interakcjonistyczne, komunitarystyczne, etnometodologię, teorię strukturacji etc. |
Literatura: |
Literatura do ćwiczeń: 1. Niklas Luhmann, Teoria polityczna państwa bezpieczeństwa socjalnego, tłum. Grażyna Skąpska, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1994, s.30-81. 2. Ralf Dahrendorf, Klasy i konflikt klasowy w społeczeństwie przemysłowym, tłum. R. Babińska, NOMOS, Kraków 2008, rozdz. "Klasy w społeczeństwie postkapitalistycznym", s. 212-279 3. Eric Olin Wright, Klasy się liczą, tłum. M. Gdula, w: Współczesne teorie socjologiczne, t. II, s. 813-832. 4. Jürgen Habermas, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, przeł. W. Lipnik, M. Łukasiewicz, red. M. Czyżewski, Wyd. Naukowe PWN: Warszawa, 2008 s. 279-338; 5. Erving Goffman, Spotkania. Dwa studia z socjologii interakcji, tłum. P. Tomanek, NOMOS, Kraków 2010, rozdz. "Dystans do roli", s. 67-126. 6. Alfred Schütz, O wielości światów, tłum. B. Jabłońska, NOMOS, Kraków 2008, rozdz. 2 "O wielości rzeczywistości", s. 17-56. 7. Harold Garfinkel, Studia z etnometodologii, przeł. A. Szulżycka, Wyd. Naukowe PWN: Warszawa, 2007, rozdz. 2 "Badania rutynowych podstaw codziennych czynności, s. 51-98; 8. Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość. "Ja" w późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, WN PWN Warszawa 2001, rozdz. V i VI, s. 198-284. 9. Pierre Bourdieu, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, przeł. E. Neyman, Wyd. Naukowe PWN: Warszawa, 2006, cz. I Podstawy teorii przemocy symbolicznej, rozdz. 1, 2,3, s. 75-134. 10. Immanuel Wallerstein, Koniec świata, jaki znamy, Scholar, Warszawa 2004, rozdział 8, s. 152-170 i rozdział 13, s. 231-242 oraz Patrick Baert, Filipe Carreira da Silva, „Teoria społeczna dla dwudziestego pierwszego wieku”, w: Współczesne teorie socjologiczne. Antologia tekstów, t. II, red. Irena Borowik i Janusz Mucha. Lektury do wykładu: 11. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2002. 12. Jonathan H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2004. Tematy wykładów: 1. Teoria systemów Niklasa Luhmanna 2. Lewis A. Coser – funkcjonalna teoria konfliktu. 3. Nowoczesny konflikt społeczny Ralfa Dahrendorfa 4. Analityczny marksizm Erika Olina Wrighta 5. Konflikt społeczny w ujęciu Charlesa Wrighta Millsa i Gerharda E. Lenski'ego 6. Teoria konfliktu Randalla Collinsa. 7. Teoria krytyczna i teoria działań komunikacyjnych Jürgena Habermasa 8. Podstawowe pojęcia teorii wymiany: G. C. Homans i P. M. Blau 9. Główne nurty współczesnego interakcjonizmu 10. Socjologia Ervinga Goffmana 11. Socjologia fenomenologiczna Alfreda Schütza 12. Etnometodologia i analiza konwersacyjna. 13. Teoria strukturacji Anthony'ego Giddensa 14. Konstruktywistyczny strukturalizm Pierre'a Bourdieu 15. Immanuel Wallerstein – teoria systemu światowego. 16. Komunitaryzm. |
Efekty uczenia się: |
Student prezentuje podstawowe pojęcia i nurty we współczesnej myśli socjologicznej. Student wyprowadza szczegółowe wnioski na podstawie ogólnych twierdzeń teoretycznych. Student krytycznie omawia poszczególne koncepcje teoretyczne w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych. Student identyfikuje długofalowe przemiany myślenia na tematy socjologiczne i jest gotowy do realizacji uczenia się przez całe życie w konfrontacji z różnorodnością opinii |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - egzamin ustny z (zakres wiedzy z wykładów, ćwiczeń i lektur) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 25 miejsc
Wykład, 20 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Eliza Sieliwonik | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Lech, Eliza Sieliwonik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet HEI.